Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik algılarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NUMAN KÜRÜCÜ

Danışman: JALE DENİZ

Özet:

Bu araştırmada, müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin öz yeterlilik algılarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının ortaya konması genel olarak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: 1. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin öz yeterlilik algıları ne seviyededir? 2. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algıları cinsiyetlerine göre farklılaşmakta mıdır?3. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algıları mezun oldukları lise türüne göre farklılaşmakta mıdır? 4. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algıları devam ettikleri sınıflara göre farklılaşmakta mıdır? 5. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algıları öğretmenlik uygulaması yapmalarına göre farklılaşmakta mıdır? 6. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algıları kurs öğretmenliği yapmalarına göre farklılaşmakta mıdır? 7. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algıları kursta öğretmenlik yapma sürelerine göre farklılaşmakta mıdır? Bu araştırmada, müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin öz yeterlilik algılarının belirlenmesi amaçlandığından karşılaştırma türü genel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki bütün üniversitelerin eğitim fakülteleri müzik öğretmenliği bölümlerindeki müzik öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilmiş olan 7 üniversitenin (Marmara, Erzincan, Necmettin Erbakan, Atatürk, Karadeniz Teknik, Malatya, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversiteleri) eğitim fakültesi müzik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 424’ü kız, 333’ü erkek toplam 757 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada Özmenteş (2011) tarafından geliştirilen ve 23 maddeden oluşan “Müzik Öğretimi Öz Yeterlik Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik algılarının ne düzeyde olduğunu belirleyebilmek için betimsel istatistik analizleri yapılmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik algılarının cinsiyete, öğretmenlik uygulaması ve kurs öğretmenliği yapıp yapmamalarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirleyebilmek için bağımsız grup t testi uygulanmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik algılarının mezun olunan lise türüne, sınıf düzeyine, kursta ne kadar süre öğretmenlik yaptıklarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirleyebilmek için tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Varyans analizleri sonucunda anlamlı farkların elde edildiği durumlarda farkın hangi gruplardan kaynaklandığının belirlenebilmesi için Post Hoc Scheffe analizi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen belli başlı sonuçlar şunlardır: 1. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algılarının verilerin çözümlenmesinde verilen aralık değerleri dikkate alındığında oldukça yeterli olduğu ifade edilebilir. 2. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algılarının,cinsiyet, mezun oldukları lise türü, kursta öğretmenlik yapma sürelerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. 3. Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algılarının devam ettikleri sınıfa göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmektedir. Bu farklılığın 4. sınıf lehine olduğu, diğer bir ifadeyle 4. sınıf öğrencilerinin müziköğretimine yönelik öz yeterlilik algılarının diğer sınıflara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. 4. Araştırmada öğretmenlik uygulaması ve kurs öğretmenliği yapan müzik öğretmeni adaylarının yapmayanlara göre müzik öğretimine yönelik öz yeterlilik algılarının anlamlı seviyede yüksek olduğu görülmektedir. -------------------- It is aimed to determine self efficacy perception of prospective music teachers with respect to music teaching and find out whether the perception changes on the basis of diverse factors. The questions below were sought to be answered in accordance with this purpose: 1. What is the level of self-efficacy perceptions of prospective music teachers towards teaching music? 2. Do the prospective music teachers’ perceptions of self-efficacy towards teaching music differ according to their gender? 3. Do the prospective music teachers’ perceptions of self-efficacy towards teaching music differ according to the type of high school they graduate from? 4. Do the prospective music teachers’ perceptions of self-efficacy towards teaching music differ according to the class levels they attend? 5. Do the prospective music teachers’ perceptions of self-efficacy towards teaching music differ according to their teaching practice? 6. Do the prospective music teachers’ perceptions of self-efficacy towards teaching music differ according to their course teaching practices? 7. Do the prospective music teachers’ perceptions of self-efficacy towards teaching music according to their duration of teaching for courses? In this study, a comparative survey design based on general survey model was preferred because it was aimed to determine the self-efficacy perceptions of prospective music teachers in terms of music education and teaching practices. The research population is comprised of prospective music teachers studying in education faculties of music departments within each university throughout Turkey. 757 students in total for which 424 of them are women and the remaining 333 of them are men had been chosen from the departments of music education in 7 universities (Marmara, Erzincan, Necmettin Erbakan, Atatürk, Karadeniz Teknik, Malatya, Ağrı İbrahim Çeçen Universities) via convenient sampling. “Music Teaching Self-Efficacy Scale” developed Özmenteş (2011) which is comprised of 23 items had been used for the research as data collection tool. In order to determine the level of self-efficacy perceptions of prospective music teachers, descriptive statistical analyzes were performed. The independent samples t-test was applied to determine whether prospective music teachers’ perceptions of self efficacy towards teaching music differed according to gender, teaching practice and whether they were teaching courses or not. One-way analysis of variance was applied in order to determine whether prospective music teachers’ perception of self efficacy in terms of teaching music differed with respect to the graduated high school type, the class level, and the duration of teaching practice for courses. Post Hoc Scheffe analysis was used to determine which groups were the cause of the differences once significant differences were obtained as a result of the variance analysis. The major results obtained from the research are as follows: 1. It can be stated that self-efficacy perceptions of prospective music teachers towards teaching music are quite sufficient considering the values obtained and derived from the analysis of the data. 2. It had been observed that the self-efficacy perceptions of prospective music teachers towards teaching music do not differ according to their gender, the type of high school they graduate, and the duration of teaching in the course. 3. It is seen that prospective music teachers’ perceptions of self-efficacy towards teaching music differ significantly from the grade (class levels) they continue. It was determined that this difference was in favor of the 4th grade, in other words, it was observed that the 4th grade students' self-efficacy perception towards teaching music was more influential than the other grades. 4. In consideration of teaching practices and course teacher experiences, the prospective music teachers’ perception of self efficacy towards teaching music are significantly above the prospective music teachers who do not have similar teaching experiences in accordance with the conducted research.