III. Ahmed dönemine ait bir fasıl mecmûasının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muhammed Türe

Danışman: AHMET HAKKI TURABİ

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma üç ana bölümden oluşmaktadır. Bunlar; Giriş, Mecmuanın Metin İncelemesi ve Sonuç bölümleridir. Giriş bölümünde güfte mecmuaları ile ilgili genel bilgiler, mecmuanın biçimsel özellikleri, tertib edildiği dönem, içerikle ilgili genel ve özel bilgiler, mürettibi olabilecek şahıslar hakkındaki bilgiler konu edilmiştir. Güftelerin, mecmuadaki sırasına ve alfabetik sıraya göre hazırlanmış tabloları da bu bölümün sonunda yer almaktadır. Bu tablolarda güfte numaraları, güftelerin asıl metinde yer aldığı varak numaraları ve çalışmamızda yer aldığı sayfalar belirtilmiştir. Üzerinde çalıştığımız bu mecmuada 273’ü Türkçe ve 7’si Farsça olmak üzere 280 adet güfte mevcuttur. Çalışmamızda esas konu edinilen Türkçe güftelerdir. Bu sebeple Farsça güfteleri okuyabildiğimiz kadarıyla aktardık ve çalışmalarımızı Türkçe güfteler üzerinde yoğunlaştırdık. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi’nde TY 3533 kayıt numarasıyla muhafaza edilen mecmuanın mürettibi hakkında net bir bilgi olmamakla birlikte, ipucu niteliğinde bilgiler mevcuttur. Metnin İşlenişi bölümünde güfteler latin harfleriyle yazılmış ve numaralandırılmıştır. Güftelerin doğru yazımı ve mürettibin yazım ve imla yanlışlarını da tespit edebilmek adına çeşitli güfte mecmualarıyla ve divanlarla kıyaslamalar yapılmış, her güftenin vezni güftenin hemen altında belirtilmiştir. Bu kıyaslamalar sonucu belirlenen önemli hususlar satır satır, kelime kelime ve hatta harf harf dipnotlar halinde belirtilmiştir. Sonuç bölümünde ise metnin incelenmesiyle elde edilen sonuçlar, diğer mecmua ve divanlarla yapılan kıyaslamaların kazanım ve sonuçları ve bu mecmuadan musiki adına edinilen tüm bilgiler detaylı şekilde anlatılmış ve musiki sahasına olan katkıları tartışılmıştır. Listeler bölümünde mecmuanın ihtiva ettiği makamlar, usuller, formlar, bestekar ve güfte sahiplerinin listeleri, hem mecmuadaki sıraya hem de alfabetik sıraya göre düzenlenmiş şekilde mevcuttur. Hemen ardından Ekler bölümünde mecmuanın asıl metni varak numaralarıyla birlikte yer almaktadır. -------------------- This study consists of three main parts. These are ; Introduction , Text analysis of the Collection and Results sections. General information about lyrics collections in the introduction section, figural features of this collection, the period when it was formed, general and special information about the content, information about the persons who may have been compositor members is mentioned. Charts of lyrics which designed according to their place in collection and alphabetical order are involved in the end of this chapter as well. In these tables, the number of the lyrics, the leaf numbers in the main text of the lyrics, and the pages in our study are stated. In this collection that we are working on has 280 lyrics, 273 of them in Turkish and 7 of them in Persian. The main issue in our study is the Turkish lyrics. For this reason, we have been able to read Persian lyrics as far as we can read and we intensified our work on Turkish lyrics. Although there is no clear information about the crew of the collection, which is kept by registration number TY 3533 in the Istanbul University Library of Rare Works, there is information in the qualification of a clue. In the processing section of the text, the words were written and numbered with Latin letters. In order to determine the correct spelling of lyrics and the spelling and orthography mistakes of the compositor, comparisons were made with the various lyrics collections and divans, the prosody of each lyrics is indicated below the lyrics. The significant points determined as a result of these comparisons are stated line-by-line, word-by-word and even letter-by-letter form in the footnotes. In the conclusion section, the results obtained from the analysis of the text, the results and achievements of the comparisons made with other collections and collected poems and all the information obtained in the name of music from this collection have been explained in detail and their contribution to music field has been discussed. Lists of the maqams, rhythms, forms, composers and lyrics holders included in the collection are available in both the book's order and in alphabetical order. Immediately afterwards, in the appendices section, the original text of the collection is included with the leaf numbers.