Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Übeydullah Tanrıöver
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu çalışmada, çalışanlar tarafından algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile kişilerin içsel tatminleri ve duygusal bağlılıkları arasındaki ilişki sorgulanmakta, bunun yanında duygusal bağlılıkla içsel tatmininin algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile çalışanların işten çıkma eğilimi arasındaki ilişkide ara değişken olarak işleyip işlemediği sınanmaktadır. Bunlara ek olarak, özyönetimli öğrenmenin çalışanların içsel tatminleri ve duygusal bağlılıkları üzerindeki etkisi de araştırılmakta ve içsel tatminle duygusal bağlılığın özyönetimli öğrenme ile işten çıkma eğilimi arasındaki ilişkide ara değişken olarak işleyip işlemediği test edilmektedir. Son olarak, algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile özyönetimli öğrenme arasında herhangi bir ilişki olup olmadığı da incelenmektedir. Bu ilişkileri test etmek amacıyla hazırlanan soru formları İstanbul’da yaşayan ve %70’e yakını sigorta, finans, banka ve bilişim sektöründe çalışmakta olan 111 kişiye dağıtılmıştır. Yapılan analizlerden aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir. 1. Algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile içsel tatmin arasında anlamlı ve olumlu yönde bir ilişki vardır. 2. Algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile duygusal bağlılık arasında olumlu yönde ve anlamlı bir ilişki vardır. 3. İçsel tatmin, algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile işten çıkma eğilimi arasındaki ilişkide ara değişken olarak işlemektedir. 4. Duygusal bağlılık, algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile işten çıkma eğilimi arasındaki ilişkide ara değişken olarak işlemektedir. 5. Özyönetimli öğrenme ile içsel tatmini arasında olumlu yönde ve anlamlı bir ilişki vardır. 6. Özyönetimli öğrenme ile duygusal bağlılık arasında olumlu yönde ve anlamlı bir ilişki vardır. 7. İçsel tatmin, özyönetimli öğrenme ile işten çıkma eğilimi arasındaki ilişkide ara değişken olarak işlemektedir. 8. Duygusal bağlılık, özyönetimli öğrenme ile işten çıkma eğilimi arasındaki ilişkide ara değişken olarak işlemektedir. 9. Algılanan öğrenen organizasyon iklimi ile özyönetimli öğrenme arasında olumlu yönde bir ilişki vardır. 10. Demografik değişkenlere gore yapılan karşılaştırmalarda cinsiyete ve kıdeme göre özyönetimli öğrenme, içsel tatmin, işten çıkma eğilimi ve duygusal bağlılık düzeyinde herhangi bir farklılık bulunmamış; sadece 10 ya da daha fazla çalışandan sorumlu olan kişilerin örgütlerine karşı hissettikleri duygusal bağlılığın diğer çalışanlara göre daha yüksek olduğu ortaya çıkartılmıştır. ABSTRACT This study was made in order to investigate the relationship between perceived learning organization climate, intrinsic satisfaction, affective commitment and turnover intention of workers. In addition to this, the relationship between self-directed learning, intrinsic satisfaction, affective commitment and turnover intention of workers were observed. For last, it is observed whether there is a relation between perceived learning organization climate and self-directed learning. The data was gathered from 111 people working mostly in assurance, finance, banking and IT sectors and living in Istanbul. The analysis yielded the following main results: 1. There is a positive and significant correlation between perceived learning organization climate and intrinsic satisfaction. 2. There is a positive and significant correlation between perceived learning organization climate and affective commitment. 3. Intrinsic job satisfaction mediates the relationship between perceived learning organization climate and intention to turnover. 4. Affective commitment mediates the relationship between perceived learning organization climate and intention to turnover. 5. There is a positive and significant correlation between self-directed learning level and intrinsic job satisfaction. 6. There is a positive and significant correlation between self-directed learning level and affective commitment. 7. Intrinsic job satisfaction mediates the relationship between self-directed learning level and intention to turnover. 8. Affective commitment mediates the relationship between self-directed learning level and intention to turnover. 9. There is a positive and significant correlation between perceived learning organization climate and self-directed learning level. 10. Length of service and gender do not have any affects on self-directed learning, intrinsic satisfaction, affective commitment and intention to turnover. The only significant result is that people responsible from ten or more subordinates, are more affectively committed to their organizations.