Farklı kavramlarla ilgili sorulara öğrencilerin verdikleri cevapların didaktik antlaşması bağlamında incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Betül Demirbaş

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

Bu çalışmada "11. sınıf öğrencilerinin, 10. sınıf müfredatına uygun olarak tasarlanmış sorulara didaktik antlaşması bağlamındaki yaklaşımları nasıldır?" sorusunun cevabı aranmıştır. Çalışmanın örneklemini Tekirdağ ili Hayrabolu ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Hüseyin Korkmaz Anadolu Lisesinin 2017-2018 eğitim öğretim yılında 11. sınıf öğrencisi olan 65 öğrenci ile bu öğrencilerin dersine giren 3 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Öğrencilere sınıflarda var olan didaktik antlaşma maddelerinin açığa çıkmasına neden olacak, 10. sınıf müfredatına uygun rutin olmayan açık uçlu sorulardan oluşan bir anket uygulanmıştır. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Ayrıca öğrencilerle vermiş oldukları cevaplar hakkında açık uçlu yoğunlaşmış görüşme yapılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin derslerine giren matematik öğretmenleri ile ankette kullanılan sorulara benzer soruları derslerde veya yaptıkları sınavlarda kullanıp kullanmadıkları; kullanmıyorlarsa nedenleri hakkında görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda; öğrenciler ile öğretmenler arasında ve öğrenciler ile matematik dersi arasında bir takım didaktik antlaşma maddelerinin varlığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin ankette uygulanan sorulara benzer sorularla daha önce karşılaşmadıkları ve bu soruları çözmekte zorlandıkları görülmüştür. Ayrıca ankette kullanılan sorular ile öğrencilerde var olan kavram yanılgıları da tespit edilmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler sonucunda ise öğretmenlerin, didaktik antlaşma maddelerini açığa çıkaracak tarzda soruları derslerinde veya yaptıkları sınavlarda kullanmadıkları görülmüştür. -------------------- In this study, the answer to the question "What are the 11th grade students' approaches to questions designed in accordance with the 10th grade curriculum in the context of the didactic contract?" was searched. The sample of the study consists of 65 11th-grade students studying at a Hüseyin Korkmaz Anatolian high school affiliated with the Ministry of National Education in Hayrabolu, Tekirdağ during 2017-2018 academic year and 3 math teachers lecturing in their classes. A questionnaire consisting of nonroutine, open-ended questions that are accordance with the 10th grade curriculum and would reveal the didactic contract clauses existing in the classroom was applied to the students. Students' answers to those open-ended questions were analysed by content analysis method. In addition, open-ended intensive interviews were conducted with the students about their answers. Math teachers lecturing the students who answered the questionnaire were also interviewed about whether they use questions similar to questionnaire in their exams and their classes or not, and if they don't what are the reasons. As a result of the study; it was determined that there were some didactic contract clauses between students and teachers and between students and mathematics lesson. It was seen that the students hadn't encountered the questions which similarly questions applied in the questionnaire before and the students had difficulty in solving these questions. In addition, the misconceptions of the students with questions used in the questionnaire were also determined. As a result of the interviews with teachers, it was seen that the teachers did not use the questions which reveal the didactic contract clauses in their classes or exams.