Türkiye'de ve Almanya'da müzik öğretmeni yetiştirme programları kapsamında çalgı öğretmeni yetiştirme süreçlerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLŞAH ECE

Danışman: Mehmet Ali Özdemir

Özet:

Bu araştırma, Türkiye’de Müzik Öğretmenliği ve Almanya’da Çalgı Öğretmenliği bölümlerindeki programların genel durumunu incelenerek karşılaştırılmış ve Çalgı Öğretmeni yetiştirmesine bir örneğin oluşturulması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada Cumhuriyet döneminden günümüze kadar olan Türkiye’deki Müzik Eğitim ve Müzik Öğretmeni Yetiştirme süreçleri kısaca ele alınarak Almanya’daki Müzik Eğitim sistemine, Eğitim, Müzik Eğitimi, Çalgı Eğitimi, İyi Bir Öğretmende Bulunması Gereken Özellikler, Müzik Öğretmenin Sahip Olması Gereken Yeterlikler başlıklarına yer verilmiş ve bu başlıklar altında genel bir bakış açısı oluşturulmaya çalışılmıştır. Araştırma, Cumhuriyet Döneminde ve sonrasında Türkiye’de müzik eğitiminin gelişimi, öğretmen yetiştirme programlarını ve bu bağlamda kurulan kuruluşlar ve kurumları incelediği için Tarihsel Yöntem kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada, Türkiye ve Almanya’daki Müzik Öğretmeni yetiştiren üniversitelerin eğitim programlarının taranması, Çalgı Öğretmeni yetiştiren programlarının ders içeriklerinin incelenmesi Betimsel Yöntem ile yapılmıştır. Araştırmada veriler resmi web sitelerden ders programlarının taramaları yapılarak elde edilmiştir. Araştırma evrenini Türkiye’de ve Almanya'da Müzik Öğretmeni ve Çalgı Öğretmeni Yetiştiren okulların programları ve çalgı eğitimi/öğretimi sürecindeki eğitim programları oluşturmaktadır. Araştırmanın Almanya ayağında 5 üniversitenin Çalgı Öğretmeni Yetiştirme Programı ve Türkiye'de Müzik Öğretmeni Yetiştirme Programı ile örneklemi ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bilgiler betimsel yöntemle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre Türkiye’de Çalgı Öğretmeni yetiştiren özel bir program olmadığı, Müzik Öğretmeni yetiştiren tek tip bir program olduğu ve bu programdaki ders içeriklerinde çalgı öğretimiyle ilgili derslerin olmadığı görülmüştür. Almanya’da Çalgı Öğretmeni yetiştiren programların olduğuna, Türkiye’deki ve Almanya’daki okulların programlarındaki birkaç aynı ders, bazı benzerlik gösteren dersler olsa da genel olarak eğitim sisteminin ve ders programlarının birbirinden tamamen farklı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar yorumlanarak, Türkiye’de Müzik Eğitim programlarının iyileştirilmesine, Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarında çalgı öğretimi ile ilgili dersler eklenmesine veya Çalgı Öğretmeni Yetiştirme Programılarının bağımsız olarak açılmasına dair öneriler sunulmuştur. -------------------- This research has been compared with the general status of the programs in music teaching in Turkey and in Germany and has been done with the aim of creating an example for the education of instrument teachers. It’s worth mentioning that covering all the music education system stages in Turkey has such an importance in order to understand the mental mindset of the education system since the first Republic. German Music Education System is the key player here, as this comparative study was built on creating our role model teacher based on the characteristics, qualifications and specifications that are followed in the process of selecting highly-skilled teachers who will be integrated into the Music Education System in Germany, focusing on genaral education, music education, instrument education enriched the study because it covered multiple education music aspects. The research was carried out by historical method as it examines the development of music education in Turkey during and after the Republic period, teacher training programs and institutions established in this context. Also in the research, the survey of the educational programs of the universities that train music teachers in Turkey and Germany, examination of the contents of the curriculum of instrument pedagogy training programs is done by using descriptive method. The data were obtained by scanning the curriculum from universities official websites. Programs of schools that raise the research universe as music teacher and instrument teacher in Turkey and Germany and cello education/teaching process in the educational programs constitute. The information obtained as a result of the study was analyzed by using descriptive method. According to the results, it was observed that there is no special program that trains the instrument teacher in Turkey, there is only one type of program that trains the music teacher, and there are no lessons related to the teaching of the instrument in the content of the program. The results of the programs that train instrument teachers in Germany, a few of the same courses in the programs of schools in Turkey and Germany, and some similar courses, have been found to be very different from the educational system and the curriculum in general. By interpreting the results, proposals have been made to improve music education programs in Turkey, to add lessons related to instrument teaching in music teaching departments, and to open the instrument Teacher Training Program departments. By interpreting the results, proposals have been made to improve music education programs in Turkey, to add lessons related to instrument teaching in music teaching departments, and to open the instrument Teacher Training Program departments.