9. sınıf öğrencilerinin veri grupları üzerine informel çıkarımsal akıl yürütme süreçlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Leyla Öztürk

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

Bu çalışma; 9. Sınıf öğrencilerinin veri grupları hakkındaki informel çıkarımsal akıl yürütme süreçlerinin incelemesini amaçlamaktadır. Araştırmada teknoloji destekli etkinliklerin öncesinde, sırasında ve sonrasında öğrencilerin veri grupları hakkındaki informel çıkarımsal akıl yürütme süreçleri incelenmiştir. Teknoloji destekli etkinliklerin öğrencilerin informel çıkarımsal akıl yürütme süreçlerine olan etkisi de incelenmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Öğrencilerin akıl yürütme süreçlerinin incelendiği bu çalışmada Makar ve Rubin’in (2009) informel çıkarımsal teorik çerçevesi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa’da bir Anadolu Lisesi’nde öğrenim görmekte olan 9. Sınıf öğrencileri arasından oluşturulmuştur. Seçilecek öğrencilerin belirlenmesi için sürecin başında İnformel Çıkarımsal Akıl Yürütme Testi-1 (İÇAY-1) uygulanmıştır. Ardından seçilen dört öğrenciyle VUstat etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Böylece teknoloji sırasındaki akıl yürütme süreçlerinde gözlemler yapılmıştır. Ardından teknoloji sonrası İnformel Çıkarımsal Akıl Yürütme Testi-2 (İÇAY-2) uygulanmıştır. Burada gözlemler ve mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Mülakatların çözümlenmesi için içerik analizleri yapılmıştır. Araştırma sürecinin başında teorik çerçevenin bileşenlerinden olasılıksal dili kullanan öğrenci sayısı verileri delil olarak kullanan öğrenci sayısından ve verilerin ötesine genelleme bileşenini kullanan öğrenci sayısından az olduğu tespit edilmiştir. VUstat etkinlikleri öncesinde öğrenciler daha çok işlemsel anlamaya dayalı cevaplar verirken, VUstat etkinliklerinde kavramsal anlamaya da yer verdikleri görülmüştür. VUstat etkinlikleri ve sonrasında teorik çerçevenin bileşenlerini kullanma sayıları artmış, veri seti hakkında veri setlerinden daha fazla çıkarımda bulundukları gözlemlenmiştir. Teknoloji destekli etkinliklerin öğrencilerin veri setleri üzerine informel çıkarımsal akıl yürütmelerine olumlu etkileri gözlemlenmiştir. -------------------- The purpose of this study is to investigate the informal inferential reasoning processes of 9th grade students about the data groups. In this research, informal inferential reasoning processes about data groups of students before, during and after technology supported activities were examined. The effect of technology-supported activities on students’ informal inferential reasoning processes was examined. In this research, case study design, which is one of the qualitative research methods, was used. Informal inferential theoretical framework of Makar and Rubin (2009) was used in this study which observed students’ reasoning processes. The research group of the study was formed from 9th grade students who study at an Anatolian High School in Şanlıurfa in the 2018-2019 academic year. For determining of research group from students, Informal Inferential Reasoning Test-1 (İÇAY-1) was applied at the beginning of process. Then VUstat activities were carried out with four selected students. Thus, observations were done in the reasoning processes during technology. Then, after the technology, Informal Inference Reasoning Test-2 (İÇAY-2) was applied. At this stage, observations and interviews were conducted. Content analyzes were conducted to analyze the interviews. At the beginning of the research process, it was found that the number of students using probabilistic language, which is one of the components of the theoretical framework, was less than the number of students using the data as evidence and the number of students using the generalization component beyond the data. It is observed that while students gave more answers based on operational understanding before the VUstat activities, they also included conceptual understanding in their answers during VUstat activities. Number of using theoretical framework’s components increased during and after VUstat activities. It is observed that students inference more from data sets about data groups. The positive effects of technology-supported activities on students’ informal inferential reasoning about data groups were observed.