Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: MERAL COŞKUN
Danışman: REFİKA BAKOĞLU
Özet:Bu çalışmada 1975-2005 yılları arasında İnsan Kaynakları Yönetimi’nin yaklaşım olarak nasıl değiştiği incelenmektedir. Çalışmanın teorik altyapısında Personel Yönetimi kavramının tarihsel olarak ortaya çıkışı ve zaman içerisinde yaşadığı değişim ve dönüşümün incelenmesi, Guerin ve Wils’in geleneksel modelden (personel yönetimi) yenilenmiş modele (insan kaynakları yönetimi) uzanan çalışması ele alınmıştır. Çalışmamızda İK literatüründe sık sık bahsedildiği gibi İK yaklaşımlarının gerçekten bir değişim (Personel Yönetimi’nden İnsan Kaynakları Yönetimi’ne ve Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi’ne geçiş) yaşayıp yaşamadığını incelenmektedir. Amacımız literatürde bahsedilen tüm bu değişimlerin İK Profesyonelleri için verilen iş ilanlarına ne ölçüde yansıdığını ortaya koymaktadır. Çalışmada nitel bir araştırma yöntemi kullanılmış ve 1975-2005 yıları arasında İK profesyonelleri için yayınlanan iş ilanlarının içerik çözümlemesi yapılmıştır. İçerik çözümlemesi İK Profesyonelinin profilinin çıkarılması, İKY faaliyetlerinin ortaya koyulması, organizasyon içerisinde İK’nın hiyerarşik pozisyonlarının incelenmesi ve İK adaylarından istenen bilgi, yetkinlik ve becerilerin ve bunların zaman içerisindeki değişimlerinin incelenmesinden oluşmaktadır. Çalışmamız İK alanında ünvanların, İK faaliyetlerinin, İK profilinin zamanla değiştiğini ortaya koymakta ve İK’nın yeni stratejik misyonunun öneminin altını çizmektedir. Summary This study examines the evolution of HRM approaches between the years 1975 and 2005. Following the review of the literature which contains the history of the HR approaches and its changing roles the history, and being interested more particularly in the model of Guerin and Wils entitled “From the traditional model (personnel management) to the renewed model (human resources management)”, we formed our theoretical background. In this study we aim to answering if there really was an evolution of the HR approaches (passage from Personnel Management to HRM and to Strategic HRM) like cited in HRM literature. Our aim to display how the change of HRM approaches did reflected to business advertisements of HR Professionals. In order to answer this question, by a qualitative methodology, we carried out a content analysis which includes business advertisements published for HR professionals between the years cited above. The analysis consisted to determine the profile of HR Professional, the activities of HRM, its hierarchical positions, specific knowledge, skills and competencies required for HR Professionals and change of these characters with time. The study concludes to note that titles, the profile required in the advertisements and activities of HRM show a change with the passing of years and indicates the new strategic role of HRM.