İlköğretim okullarının beşinci ve sekizinci sınıflarında çoktan seçmeli test sınavı ile klasik yazılı sınavın matematik öğretimi ile ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2000

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülay Cambaz

Danışman: AHMET ŞÜKRÜ ÖZDEMİR

Özet:

En etkili öğretim yöntemlerinden biri de yapılan sınavlardır. Öğrencilerin öğrenme seviyelerinin, düşünme yeteneklerinin geliştirilmesi için de yapılan sınavın türü önem kazanmaktadır. Öğrencilere verilen bilgiler onların düşünme yeteneklerini geliştirecek şekilde olmalı. Düşünmeyen, olayları irdelemeyen beyinlerle ülkenin ilerlemesi hedefi gerçekleşemez. Verilen eğitim öğrencilerin düşünme yeteneklerinin gelişmesine yönelik olmalıdır. Aynı şekilde öğrenilenlerin ne şekilde öğrenildiğin bir göstergesi olan ölçme değerlendirmede sorular düşünmeye yönelik sorulmalıdır. Özellikle küçük sınıflarda beyin her şeyi almaya daha çok müsaittir. Küçük sınıflarda öğrencilerin düşünme yeteneklerini geliştirecek şekilde bir eğitim verilmeli ve ölçme-değerlendirme soruları da buna göre sorulmalıdır. Matematik dersi öğrencilerin düşünme yeteneklerini geliştirme yönünden diğer derslere göre daha etkilidir. Bu araştırmada 5. ve 8. sınıflarda çoktan seçmeli test sınavı ile klasik yazılı sınavın matematik öğretimindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın evreni 1998-1999 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinin Bahçelievler ve Bağcılar ilçelerinde bulunan öğrencilerdir. Bu araştırmada örneklem grubu olarak Bahçelievler Kudret Saraç İlköğretim Okulunun 5-A ve 5-D sınıflarından toplam 89 kişi, Bağcılar Anafartalar İlköğretim Okulunun 8-A ve 8-B sınıflarından toplam 81 öğrenci alınmıştır. Örneklem olarak beşinci ve sekizinci sınıfların seçilmesini nedene, her iki sınıfın da son sınıf olma özelliğidir; beşinci sınıf ilkokulun son sınıfı, sekizinci sınıf da ortaokulun son sınıfıdır. Kudret Saraç İlköğretim Okulunda 5/D sınıfına çoktan seçmeli test , 5/A sınıfına da klasik yazılı sınav uygulanmıştır. 30 soru arasından seçilen 10 soru klasik sınav sorusu olarak, 52 soru arasından da 20 tane çoktan seçmeli test sorusu sorulmuştur. Bu sorular konunun uzmanı öğretmenlerce daha önceden seçilen sorular arasından seçilmiştir. Bu amaçla konunu uzmanı öğretmenlere klasik yazılı ve çoktan seçmeli test madde değerlendirme formu (ek2) verilmiştir. Sorular bu formdaki sorulardan seçilerek hazırlanmıştır. Ne kadarlık bir öğrenmenin sağlandığına bakmak için 5 hafta sonra aynı sorular, aynı öğrencilere sorulmuştur. Aynı öğrencilerin düşünme yeteneklerini ölçmek için de mantıksal düşünme testi uygulanmıştır. Yapılan sınavın düşünme yeteneğini ne şekilde etkilediğini ölçmek için de sınavın öncesinde ve sonrasında öğrencilere mantıksal düşünme testi uygulanmıştır. Öğrencilerin matematik hakkındaki tutumlarını ölçmek için matematik tutum ölçeği öğrencilerin demografik özellikleri, çalışma alışkanlıkları, derslerde kendilerini nasıl buldukları ve kendilerini hangi alanda yetenekli bulduklarını ölçmek amacıyla anket yapılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiği, bilgisayar ortamında, SPSS istatistik programı ile yağılmıştır. Verileri çözümlemede frekans, çiftlenmiş örneklerde t-testi (paired sample t-test), tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kolmogorov-Smirnov testi ve faktör analizi uygulanmıştır. Aynı uygulamalar 8. Sınıf öğrencilerinden elde edilen veriler için de yapılmıştır. Öğretmenlerin sınavlar hakkındaki düşüncelerini almak için öğretmen anketi testi hazırlanmış ve değişik okullarda görev yapan 73 öğretmenden alınan cevapların frekans dağılımı çıkarılmıştır. SUMMARY One of the most effective way of education students is the examination given. The type of examination made gains importance when the aim is to develop the educational levels and thinhing capabilities of students. The information given the students should be of the type that will develop their thinking abilities. It is impossible to achieve development in a country where the minds do to think and ask the whys and whatnots. The education given shold be aimed et developing the thought capacities of the students. During the measuring and evaluation tests and the questions should be type to indicate how to lessons are learned. Especially in the early classes the minds are open to receive everything. The education in the early classes should be aimed to developed the tought process and measuring- evaluation questions must also be asked accordingly. Mathematics is more effective in developing tought preocesses when compared to the other lessons. During the research, the difference between the effect of multi-choice examinations and the classic examination in mathematics in fifth and eighth classes has been studied. Eighty nine students from the 5/A and 5/D classes of the Bahçelievler Kudret Saraç Primary school and eighty one students from the 8/A and 8/B classes of the Bağcılar Anafartalar Primary school has been used as sampless and the data obtained from these students was used. A multi-choice test was given to Kudret Saraç Primary school 5/D class while a classical examination was given to class 5/A. Ten questions out of thirty were used as the written classical examination questions and twenty questions were chosen out of fifty two for the multi choice examination. These questions were chosen among others that were determined by the teachers who are experts in the subject. For this purpose, classical written and multi-choise examinations item evaluation forms (enclosure two) were given to the teachers who are experts in the subject. The questions were chosen from the questions on the form. The same questions were asked to the same gruop of students after a period of five week to determine the amount of teaching was supplied. A logical thought test was applied to the same students to measure their thought capabilities. A logical thinking examination was applied to the same students before and after real exminations to determine how the examinations to made the effect the thinking process of the student. In order to determine what the students about mathematics a mathematic scale used and a questionnaire was applied to obtain information about the students. The data obtained were made up to a statistics with a computer with SPSS statistics program. In deciphering te data frequency, paired sample - test, single direction variation anaysis(ANOVA), Kolmogorov-Smirnov test and factor analysis were applied. The same were applied to the data obtained from eight classes. A questionnaire for the teachers was prepared to obtain their thoughts regarding the examinations. The results obtained from seventy-three teachers of divarse schools and frequency spread of their answers was prepared.