Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERCAN GÜRÜLTÜ

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının ve akademik erteleme davranışlarının çeşitli demografik değişkenlere göre farklılaşma durumları da incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Eyüp ilçesindeki resmi ortaöğretim kurumlarından küme örnekleme yöntemiyle seçilen 6 farklı okuldan, farklı sınıf seviyelerinde öğrenim gören 473 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla; araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Tutgun Ünal ve Deniz (2015) tarafından geliştirilen “Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” ve Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen “Akademik Erteleme Ölçeği” kullanılmıştır. Uygulamalar araştırmacı tarafından yapılmış, öğrencilerin öğrenim gördükleri okullarda sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Uygulama öncesinde araştırmacı tarafından araştırmayla ilgili açıklamalar yapılmış ve uygulama yaklaşık 30 dakika sürmüştür. Elde edilen veriler bilgisayarda “SPSS 21.0” programında çözümlenmiş, manidarlıklar 0.05 düzeyinde sınanmış, diğer manidarlık düzeyleri ayrıca belirtilmiş ve bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmada genel olarak lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının orta seviyede; akademik erteleme davranışlarının ise orta seviyenin üzerinde olduğu belirlenmiştir. Cinsiyete göre yapılan karşılaştırmalarda kız öğrencilerin sosyal medyadaki meşguliyetleri, erkek öğrencilerin ise akademik erteleme davranışları daha yüksek bulunmuştur.Sosyal medya bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı açısından lise öğrencilerinin cinsiyet, okul türü, sınıf seviyesi, anne-baba öğrenim durumu, sosyal medya günlük kullanım süresi, sosyal medyayı ne zamandır kullandığı vs. göre pek çok farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca sosyal medya bağımlılığının akademik erteleme davranışının anlamlı bir yordayıcısı olduğuna dair bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre sosyal medya bağımlılığı, akademik erteleme davranışının yaklaşık %19’unu açıklamaktadır. Bu araştırmadan elde edilen bulguların sosyal medya bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı konusundaki alanyazına katkı sağlayacağı ve araştırmacılara yol göstereceği umulmaktadır. Anahtar kelimeler: Sosyal medya bağımlılığı, akademik erteleme davranışı, lise öğrencileri ABSTRACT The aim of this study is to investigate the relationship between high school students’ social media addiction and academic procrastination behaviors. Also, social media addiction and academic procrastination are studied on the basis of demographic variables. This study is designed as relational survey model which is one of the survey models. The sample of this study consists of 473 students who are educated at different classroom levels in six different secondary schools in 2014-2015 academic year in Eyup province of Istanbul. The cluster sampling method is used. Personal Information Form which is developed by the researcher himself, Social Media addiction Scale developed by Tutgun Unal and Deniz (2015) and Academic Procrastination Scale developed by Cakici (2003) were used to collect data. Data collection process is handled by the researcher himself in students’ classrooms. The researcher makes necessary explanations before application. Each application takes approximately 30 minutes. Data gathered is analyzed in computer via SPSS 21.0. significance levels are tested according to the 0.05 level. However, if any other significance levels are used, they are also mentioned. Findings are presented in tables in accordance with the aims of the study. The study results reveal that high school students’ social media addiction are medium level while academic procrastination behaviors are above medium level. It is also determined that social media addiction shows no difference according to the gender in total. Yet, there found significantly high difference in occupation sub-scale in favor of female students meaning that female students’ occupation regarding social media is much higher than male students. Academic procrastination behavior of male students, on the other hand, are determined to be significantly higher than female students. It is identified that social media addiction and academic procrastination behavior differ depending on high school students’ gender, school type, classroom level, parents’ education level, social media use time on daily basis, how long the social media has been used etc. Moreover, it is also shown that social media addiction is a significant predictor of academic procrastination behavior. The results present that social media addiction explains approximately 19% of academic procrastination behavior. It is expected that the finding of this study will lead researchers and also contribute to the related literature regarding social media addiction and academic procrastination behavior. Key Words: Social media addiction, academic procrastination behavior, high school students