ORTAOKUL TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ VE UYGULAMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAKUP AYAYDIN

Danışman: Kaya Yılmaz

Özet:

Bu araştırma Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programının ve uygulamasının akademisyen, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu değerlendirme 2006 yılında geliştirilen ve 2010 yılında revize edilen Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı bağlamında gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte 2018 yılında yenilenen Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı araştırma kapsamında ele alınmıştır. Araştırma karma araştırma yöntemi esas alınarak yürütülmüştür. Öğretim programının değerlendirilmesinde Eisner’in eğitsel eleştiri/uzmanlık modeli esas alınmıştır. Araştırmanın öğretmen ve öğrenci boyutu İstanbul İline bağlı Küçükçekmece, Bahçelievler, Avcılar, Bağcılar, Bakırköy, Zeytinburnu ilçelerinde yapılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde karma araştırma modeli bağlamında nicel ve nitel yöntemler kullanılmıştır. Nicel uygulama bağlamında öğretmen ve öğrencilerin seçilmesinde rastgele örneklem yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda 245 öğretmene T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı Değerlendirme, 1433 öğrenciye T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Nitel uygulama bağlamında amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda 20 öğretmen, 20 öğrenci ile görüşme gerçekleştirilmiş, 20 öğretmen ise ders ortamında gözlemlenmiştir. Araştırmada T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük alanında yapılan çalışmalar esas alınarak ülkemizde bulunan sekiz farklı üniversitede görev yapan 15 akademisyenle görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırmada araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen nitel veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve gözlem formu kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak daha önce yapılan çalışmalardan yararlanılarak oluşturulan T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı Değerlendirme Ölçeği ve T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Her iki ölçek ile ilgili güvenirlik ve geçerlilik çalışmaları yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler çözümlendikten sonra nitel veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programının amaç, kazanım, içerik, kazanım, içerik, öğrenme durumları ve ölçme değerlendirme bağlamında birçok sorun barındırdığı tespit edilmiştir. T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programının yapılandırmacı yaklaşıma uygun olmadığı ya da tam olarak yapılandırmacı yaklaşıma uygun bir şekilde uygulanamadığı tespit edilmiştir. Öğretmen ve öğrencilerin T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Öğretim Programının uygulamasında birçok sorunla karşılaştığı tespit edilmiştir. Bu noktada ders saatinin yetersiz olması, dersin içeriğinin yoğun olması, öğrenci merkezli yöntemlerin uygulanamaması, fiziki koşulların yetersiz olması, öğrencilerin derse yönelik ön yargılarının olması ön plana çıkan sorunlar olarak tespit edilmiştir. T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programının tarih disiplinin temel prensiplerine uygunluğu bağlamında konular arasında sebep-sonuç ilişkisinin kurulması, tarafsızlık ve konuların farklı bakış açıları bağlamında ele alınması noktasında sorunlar taşıdığı tespit edilmiştir. T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programının farklı açılardan geliştirilmesi ve yeniden düzenlenmesi gerekli olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda yenilenen T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programında yapılan değişikliklerin yeterli olmadığı ve öğretim programının yeniden tasarlanması gerektiği tespit edilmiştir. Araştırmada akademisyen ve öğretmenlerin Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programının nasıl olması gerektiğine yönelik görüşleri tespit edilerek Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur. -------------------- This study was made in the purpose of evaluating Secondary School Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum and its application in accordance with the views of academicians, teachers and students. The evaluation was made in the context of Secondary School Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum which was developed in 2006 and revised in 2010. Moreover, Secondary School Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum which was renewed in 2018 was considered in the scope of the research. The study was conducted on the basis of integrated research method. Eisner’s educational criticism/speciality model was based on the evaluation of Curriculum. The teacher and student aspect of Curriculum was made in Küçükçekme, Bahçelievler, Avcılar, Bağcılar, Bakırköy, Zeytinburnu districts connected to İstanbul Province. The qualitative and quantitative methods were used in the context of integrated research model in the determination of participants. The random sampling method was used in the selection of teachers and students in the context of quantitative practice. So the rating scale of Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum was applied to 245 teachers and the attitude scale of Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum was applied to 1433 students. The criterion sampling method of the purposive sampling methods was used in the context of qualitative practice. So 20 teachers and 20 students were interviewed and 20 teachers were observed in the classroom. In the research, 15 academicians who have duty in eight different universities in our country were interviewed on the basis of studies which have been made in the field of Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum. The semi-structured interview form and the interview form which were developed as the view of specialist was received by the researcher were used as the qualitative data collection tool in the research in the research. The rating scale of Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum and the attitude scale of Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum, which were made with the use of studies that were previously made tool, were used as the quantitative data collection. The reliability and validity studies related to both of the scales were made. The data which was obtained in the research was analyzed and then, the qualitative data was analzyed with the descriptive analysis method. The descriptive statistics, t-test and ANOVA test were used in the analysis of quantitative data. According to the results which were obtained in the research, it was determined that Secondary School Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum has many problems in the context of purpose, objective, content, learning situations and assessment and evaluation. It was determined Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum is not suitable for the constructivism approach or it is not applied properly to the constructivism approach exactly. It was determined that the teachers and students have many problems in the practice of Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum. In this point, it was determined that there are the prominent problems that the course’s hour is insufficient, the course’s content is dense, the student-based methods can not be applied, the physical conditions are not sufficient, the students have a bias related to the course. It was determined that Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum has problems in the consideration that the reason-result relationship between the subjects is founded in the context of this course’s suitability for the main principles of history discipline, in the point of objectiveness and the consideration of subject in the context of different viewpoints. It was determined that Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum should be developed in the different aspects and rearranged. So it was determined that the changings in the renewed T.R. Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum are insufficient and the curriculum should be redesigned. So the recommendations were provided in the research about the development of Secondary School Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum as the academicians and teachers’ views were determined about how Secondary School Turkish Republic Revolution History and Kemalism Course’s Curriculum should be.