Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları ile davranış sorunları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA ÖZGE ÜNSAL

Danışman: Müslimat Oya Ramazan

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları ile davranış sorunları arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla 2008–2009 eğitim öğretim yılında, İstanbul ilindeki 8 devlet ve özel okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 432 çocuk ve annelerine “Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği (OÖDSTÖ)”, “60–72 Aylık Çocuklar İçin Marmara Sosyal-Duygusal Uyum Ölçeği (MASDU)” ve “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Araştırma bulguları, MASDU ve OÖDSTÖ ilişkisinin çocukların cinsiyetlerine, annelerin ekonomik durumlarını değerlendirmelerine, annelerin eşleri ile ilişkilerini nasıl gördüklerine, annelerin çalıştıkları işten memnun olma düzeylerine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiğini, çocukların doğum yılı, kardeş sayısı, okula devam süresi, annenin yaşı, annenin eğitim durumu ve annenin çalışma durumuna göre ise anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Çocukların MASDU ve OÖDSTÖ’den aldıkları toplam puanlar arasında istatistiksel açıdan anlamlı ve negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Çocukların sosyal uyum düzeyleri azaldıkça, çocuklarda tespit edilen davranış sorunları artmaktadır. ABSTRACT This research study aims to identify the relation between social-emotional adaptation and behavior problems of 60-72 months old children who are attending a pre-school institution. ‘Pre-school Behavior Problem’s Scanning Scale’, ‘Marmara Social-Emotional Adaptation Scale for 60-72 Months Old Children’, and “Personal Information Form” were employed as the measurement tools. These tools were applied to 432 children attending eight public and private pre-school institutions in Istanbul and to their mothers. The findings of the study reveal that there is a statistically significant difference between total scores of Pre-school Behavior Problem’s Scanning Scale and Marmara Social-Emotional Adaptation Scale for 60-72 Months Old Children according to sex of children, mother’s perception about their financial situation, mother’s perception about the relationship with their husbands, mothers’ satisfaction level about their jobs. On the other hand, the findings assert that there is not a statistically significant difference between total scores of Pre-school Behavior Problem’s Scanning Scale and Marmara Social-Emotional Adaptation Scale for 60-72 Months Old Children regarding birth year of the children, number of siblings, education year being exposed to, mothers’ age, mothers’ education level and working situation of mother. A statistically significant difference but in a negative way was obtained between children’s total scores of MASDU scale and OÖDST scale. It can be concluded that the decrease of children’s social adaptation level results with an increase of their behavior problems.