Contribution of motivational needs on the internet usage


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: MEHMET EMRE ERDEM

Danışman: GÜLER İSLAMOĞLU

Özet:

MOTİVASYONEL İHTİYAÇLARIN İNTERNET KULLANIMINA ETKİSİ Bu çalışmanın amacı temel olarak kişilerin motivasyon ihtiyaçları ile yeni teknolojilerin kullanımının ilişkisini irdelemektir. Yeni teknolojilerden uygulamada en t,yaygın olarak internet kullanımı seçilmiştir. Motivasyon teorileri açısından incelendiğinde ise McClelland'ın motivasyon ihtiyaçları teorisi ile internet kullanımı arasında bir ilişki olacağı öngörülmüştür. Dolayısı ile çalışmada McClelland'ın teorisindeki her bir motivasyon ihtiyacı açısından, internet kullanımının ilişkisinin olup olmadığı, ve bu motivasyondaki artış ile internet kullanımının artıp artmayacağı incelenmiştir. Sonuç olarak achievement (başarma ihtiyacı) motivasyonun internet kullanımı üzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Buna göre kişideki achievement motivasyonu arrtıkça internet kullanımı artmaktadır. Fakat affiliation (sosyalleşme ihtiyacı) power (güç ihtiyacı) motivasyonuları ile ilgili hipotezler ancak kısmi olarak kabul edilebilmiştir, zira sadece bazı boyutlar açısından internet ve bilgisayar kullanımı üzerrinde ilişki bulunabilmiştir. Sonuçlar incelendiğinde internet kullanım yılları, bilgisayar ve interneti çalışma amaçlı kullanma, sıklıkla kullanılan bilgisayar programlarına hakimiyet ve internet kullanımındaki yeti ve yetenekler açılarından başarı ihtiyacı (nAch) motivasyonun pozitif katkısı olduğu ortaya çıkmıştır. Bunun yanında güç ihtiyacı motivasyonu (nPow) açısından pozitif katkı sadece internet kullanım yılları ve sıklıkla kullanılan bilgisayar programlarına hakimiyet alanlarında ortaya çıkmaktadır. Sosyalleşme ihtiyacı ise (nAff) özellikle internete bağlanma sıklığında ortaya çıkmaktadır. University : Marmara University Institute : Institute of Social Sciences Field : MBA Programme : Manegement and Organization in English Supervisor : Yrd. Doç. Dr. Güler İSLAMOĞLU Degree Awarded and Date : Master - MAY 2004 Keywords : Motivation, İnternet ABSTRACT CONTRIBUTION OF MOTIVATIONAL NEEDS ON THE INTERNET USAGE The aim of this study is to investigate the contribution of motivational needs on the usage of new technologies.For this aim, Internet has been chosen as the most widely used also the most suitable for this situation, among all new technologies. It was also predicted that, the motivational needs theory of McClelland might be contributed to internet usage frequenices of human beings. Therefore, it was investigated if there was a contribution of McClelland's theory's each motivational need on the internet usage, and whether or not the internet usage rates increase with the increasing motivational needs of individuals. Finally, the first hypothesis stating the achievement motivation and the internet usage rates was accepted. In other words, people who have higher need for achievement would be willing to use internet more. But the other hypothesis about the affiliation and power motivations were partly accepted because the results showed that there were some few dimensions showing a contribution between the power and affiliation needs and the internet usage. According to the results a high need for achievement motive would contribute positively on the internet usage according to the length of time being on internet, usage of computers and internet for studying purposes, advancement in using computer programs and happiness with internet usage skills. Although a high need for power would contribute positively on the internet usage according to the length of time using internet and advancement in using computer programs. Lastly a high need for affiliation would contribute positively on the internet usage according to the frequency of log-in and and advancement in using computer programs, while there is also a positive contribution of affiliation motive on the frequency of internet usage.