Sirk kültürü bağlamında Türkiye’deki ithal formatlı yarışma programlarının endüstriyel boyutu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gizem Uslu

Danışman: ALİ MURAT KIRIK

Özet:

Televizyon, var olduğu ilk günden bu yana değişen teknolojik imkanlar ile sürekli kendini geliştirmiş ve ekonomik koşullar, sosyo-kültürel çevre yahut değişen yaş unsuru fark etmeksizin hemen hemen herkese hitap eden bir araç olmuştur. Televizyonun kitleleri yönlendirmedeki etkisinin büyüklüğü, televizyon kanalları vasıtasıyla izler kitleye iletilen programların erişilirlik düzeyinin yüksek olması, yaydığı içeriklerin toplumsalın ortakduyusu olan kültürel değerlerine etkileri ve konunun endüstriyel boyutu gibi faktörler, derinlemesine incelemeye tabi tutulması gereken olgulardır. Günümüzde televizyon ekranlarında yayınlanan ve yoğunlukla eğlence teması etrafında şekillenen içerikler, Antik Roma’da sergilenen sirk oyunları ile birçok noktada benzerlik taşımaktadır. Türk televizyon yayıncılığında, özel kanallı yayıncılık sistemine geçiş beraberinde rekabet olgusunu getirmiş ve durum kanalların, yoğun bir şekilde ithal formatlı yarışma programlara yönelmesi ile sonuçlanmıştır. Çalışmada, Antik Roma’nın kültürel yapısını oluşturan sirk kültürü kavramının, televizyon alıcıları aracılığıyla insanlara aktarılan ithal formalı yarışma programları üzerinden işleyişi ve durumun endüstriyel boyutu üzerinde durulmuş, elde edilen bulgular sonuçlandırılarak konu ile ilgili öneriler sunulmuştur. -------------------- Television is developing simultaneously with technological advancements. It also appeals to everyone, regardless of differences between economical conditions and the soscial cultural environment. The strong effect of television like to sway masses, transmitting television programs through the high access to level of television channels and factors like the effects of the transmitted messages over the cultural values, has to be investigated thoroughly. Nowadays, contents of entertainment, which are published on television, bear a resemblance to the circus acts of the ancient Rome. With the transition of the Turkisch broadcasting to private channels, competition has become an important fact. So in this situation, television channels converged to imported formats such as game shows converged to imported formats such as game shows. In this study we will suggest proposals in the context of ancient Rome’s cultural structure the circus culture notion and the functions of the imported television programs via television viewers. In addition to this concerning this issue, the industrial dimensions are discussed and offered.