Yerel yönetimlerin yetişkin eğitimi kapsamında verdiği bilgisayar eğitimlerinin değerlendirilmesi (İSMEK örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURHAN YAPICI

Danışman: Ahmet Feyzi Satıcı

Özet:

YEREL YÖNETİMLERİN YETİŞKİN EĞİTİMİ KAPSAMINDA VERDİĞİ BİLGİSAYAR EĞİTİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ (İSMEK ÖRNEĞİ) Günümüzde hayatımızın içine yoğun bir şekilde girmiş olan teknoloji bireylerin yaşamlarını birinci dereceden etkilemektedir. Bu yüzden bireylerin iyi bir bilgisayar bilgisine sahip olması beklenmektedir. Ülkemizde örgün eğitim çatısı altında olanlar okulda, diğerleri ise birçok yaygın eğitim kurum ve kuruluşlarında eğitim alarak bu gereksinimlerini karşılamaktadır. Son yıllarda özellikle yerel yönetimlerin yaygın eğitim kapsamında kurslar açtığı bilinmektedir. Bu çalışma İstanbul Büyükşehir Belediyesinin yaygın eğitim kurumu olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kurslarında de verilen bilgisayar eğitimlerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni İSMEK’te 2008-2009 bahar döneminde bilgisayar eğitimine devam eden 14297 kursiyer, örneklemi ise tesadüfi yöntemle seçilmiş 506 kursiyerden oluşmaktadır. Örnekleme, bilgisayar kursu bitiminde 10 soruluk Demografik Bilgiler Anketi, 55 sorudan oluşan Bilgisayar Eğitimi Değerlendirme Ölçeği ve ardından 40 sorudan oluşan Bilgisayar Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Demografik Bilgiler Anketinden elde edilen verilerin frekans ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Daha sonra demografik bilgiler ile Bilgisayar Eğitimi Değerlendirme Ölçeği puanları ve Bilgisayar Tutum Ölçeği puanları istatistiksel analizler kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda bilgisayar eğitimine en yoğun talebin bayanlardan geldiği, ortaya çıkmıştır. Eğitime katılanlar içinde orta ve daha az gelirli, öğrenci, ev hanımları, bekar ve genç yaş grubunun çoğunlukta olduğunu görülmüştür. Ayrıca önceden kamuya ait kurumlarda bilgisayar eğitimi alan bireylerin daha ziyade yeniden bilgisayar eğitimi almak istedikleri ortaya çıkmıştır. Kursiyerlerin İSMEK’te verilen bilgisayar eğitimini olumlu değerlendirdikleri görülmüştür. Ayrıca 15-25 yaş grubunun 26-35 ve 36-45 yaş grubuna göre, lise ve üniversite mezunlarıyla, üniversite öğrencilerinin ilkokul mezunlarına göre, öğrenci ve işsizlerin ev hanımlarına göre, bekarların evlilere göre, daha önce eğitim alanların almayanlara göre, eğitim ücretli olsa yine katılırım diyenlerin, katılmam diyenlere göre ve evinde bilgisayar olanların olmayanlara göre bilgisayar tutumları anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Yetişkin eğitimi, Bilgisayar eğitimi, Bilgisayar tutumları, İSMEK ABSTRACT EVALUATION OF COMPUTER TRAINING GIVEN AN ADULT EDUCATION BY LOCAL MUNICIPALITY (İSMEK CASE STUDY) Technology entered our life affects the human life in great deal, so individuals are expected to have computer knowledge. Computer training and education is part of the school curriculum and school age students receive computer training in schools, non-formal educational instutions is one of the options for non-regular students. In recent years, especially local municipalities offer courses as an non-formal education. It is the purporse to this research to evaluate computer training given as non-formal education institutions (İSMEK) of İstanbul Metropolitan Municipality. The target population of this study consist of 14.297 İSMEK computer training attendants from this population 506 course attendants are selected with simple random sampling. At the end of the computer training, a survey with demographic data (10 questions), Computer-Training Evaluation Scale (55 questions) and Computer Attitude Scale (40 questions) were completed by participants of this study. Descriptive data of samples are given and results of other statistical tests are reported applied. The results of this study shows that women prefer İSMEK computer training more than men do. People participated in İSMEK computer training courses are generally people from middle and lower income households,, students, housewives, singles and people from young age group. People received computer training in public institutes previously prefer İSMEK computer-training more than people recieved computer training in other institues. The course attendants evaluate the computer-training positively in İSMEK. When compared to the participants whose ages were between 26-35 and between 36-45, the participans whose age were between 15-25 had higher positive computer attitudes. It was also the case for the following groups: high school graduates, university gratuates and university students had higher scores than primary school graduates did; students and unemployed people had higher scores than housewives did; singles had higher scores than married people did, course attendants who received computer education previously had higher scores than attendants who did not did, course attendants who stated “if I have to pay to participate, I would participate again” had higher scores than those who would not did; course attendants who have computers in their houses had higher scores than those who do not have did. Key Words: Adult Education, Computer Training, Computer Attitudes, İSMEK.