Expérimentation de l’approche « éveil aux langues » à l’école primaire en Turquie


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Fransızca

Öğrenci: Melisa Er

Danışman: Betül Ertek

Özet:

Bugüne kadar bir yabancı dilin öğretilmesini-öğrenilmesini kolaylaştırmak için çeşitli pedagojik yaklaşımlar üzerinde çalışmalar yürütülmüştür. 1980'lerde İngiltere'de doğan "dilsel farkındalık" yaklaşımı bugün hâlâ çok dilli ülkelerde geniş çapta çalışılmakta, kullanılmakta ve tanıtılmaya devam edilmektedir. Dünyanın geri kalanında olduğu gibi Türkiye'de de göç olgusunun artması, çok dilli yetkinliğin nasıl geliştirilebileceği ve Öteki'ne karşı olumlu bir tutumun nasıl geliştirilebileceği konusunda kendimizi sorgulamamıza neden oluyor. Bu hedeflere ulaşmak için dil keşif faaliyetleri yoluyla erken yaşlardan itibaren dil öğrenimine uygun ve elverişli koşulların oluşturulması gerekmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, Türkiye'deki öğrencileri nasıl yabancı dillere karşı daha duyarlı olmaları sağlanabilir ve sınıflarda dil çeşitliliğinin nasıl ele alınabileceği üzerinde durulmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de iki ilkokul sınıfında dilsel farkındalık etkinliklerinin uygulanmasının ardından etkilerini değerlendirmektir. Çalışmanın sorunsalı şu şekildedir: "Dilsel farkındalık" etkinliklerinin ilkokul öğrencilerinin dil öğrenme motivasyonu ve arzusuna etkileri nedir? Bu soruyu cevaplamak adına, sınıfları değerlendirmek için gözlemlemeyi hedeflediğimiz kriterlere göre geliştirdiğimiz bir gözlem tablosu eşliğinde katılımcı gözlem metodunu kullanarak nitel bir araştırma yürütmeye karar verdik. Ayrıca, iki sınıflarda gerçekleştirilen seansların işleyişini detaylı olarak anlattığımız bir yol günlüğü tuttuk. Örneklem, özel ve devlet okullarında 1.sınıfta okuyan 49 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmamız, öğrencilerin dil etkinlikleri konusunda çok hevesli ve meraklı olduklarını gözlemlememizi sağladı. Bu duyguları, öğrencilerin dillere ilgi duyma motivasyonlarındaki artışın bir işareti olarak yorumluyoruz. Elde edilen sonuçlar, dilsel farkındalık öğrencilerin yabancı dillere ilgi duymalarını, yabancı dil öğrenme motivasyonunu ve isteğini artırmak için uygun bir yaklaşım olduğunu göstermektedir. Daha uzun bir zaman diliminde yürütülen ve faaliyetlerin sürekliliğini sağlayan çalışmalar, yaklaşımın etkilerini uzun vadedeki etkilerini göstermeyi mümkün kılabilir.

Anahtar Kelimeler: dilsel farkındalık, çok dillilik, yabancı diller, deneysel araştırma, ilkokul, Türkiye