İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin matematik problemlerini çözme başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşegül Aydın Akay

Danışman: AHMET ŞÜKRÜ ÖZDEMİR

Özet:

Bu araştırmada, ilköğretim okullarının 2. sınıflarında okuyan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin matematik problemlerini çözme başarılarına pozitif yönde bir etkisi olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma, İstanbul İli, Eyüp İlçesinde bulunan Otakçılar İlköğretim Okulunda gerçekleştirilmiş olup, eğitim başarıları birbirine yakın olan, 2-A ve 2-B sınıflarında okuyan toplam 43 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Deneysel bir çalışma olan ve 4 aylık bir zaman sürecinde gerçekleştirilen bu araştırmada, veri toplama aracı olarak Matematik Değerlendirme Testi, Okuduğunu Anlama Testi, Problem Çözme Testi (Ön Test), Kişisel Bilgiler Formu ile deney grubu öğrencilerine uygulanan 6 adet Matematik Ara Değerlendirmesi ile 2 Adet Okuduğunu Anlama Ara Değerlendirmesi kullanılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerin matematik derslerinde, problem çözümlerinde yalnızca problemin sonucunu bulmaya yönelik çalışmalar yapılmıştır. Deney grubuna haftada 4 saat kitap okuma çalışması yaptırılmıştır. Haftanın 4 ders saati ayrılan bu zaman diliminde, deney grubu öğrencilerine seviyelerine uygun hikaye kitapları okutturulmuştur. Öğrencilerin okudukları hikaye kitaplarının, kendi yazılı ifadeleri ile, lerini hazırlamaları sağlanmıştır. Deney grubundaki öğrencilere, matematik derslerinin işlenişi sırasında, problem çözme davranışını kazandırmaya, problem kurmaya yönelik çalışmalar yapılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere, 4 aylık çalışma süresi içerisinde 10 gün arayla toplam 6 adet matematik ara değerlendirme testi, 2 adet okuduğunu anlama ara değerlendirme testi uygulanmıştır. Araştırma problemi, "İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin matematik problemlerini çözme başarısına etkisi nedir?" şeklinde ifade edilmiştir. Bu problem doğrultusunda 6 tane alt probleme yani 6 hipoteze yer verilmiştir. Araştırmada hazırlanan hipotezlere dayanılarak elde edilen sonuçlar le şöyle sıralanabilir: 1. İlköğretim okullarının 2. sınıflarında okuyan öğrencilerden, okuduğunu anlama davranışı ile kitap okuma alışanlığı kazanmış olanların, matematik problemlerini çözme başarıları, bu alışkanlıkları yeterince kazanmamış olan öğrencilere oranla daha fazla gelişmektedir. 2. İlköğretim okullarının 2. sınıflarında matematik dersinde, öğrencilere problem çözme becerilerinin kazandırılmasında ve geliştirilmesinde; problemi okuma, anlama, kendi cümleleriyle ifade etme, verilen-istenen analizi yapma, problemi şekil ya da şema ile ifade edebilme, problemin çözüm yollarını, problemin sonucunu tahmin edebilme, problemin sonucunu kontrol etme ve verilerden yararlanarak problem oluşturma çalışmaları yaptırıldığında, öğrencilerin problem çözme başarıları artmaktadır. 3. İlköğretim okullarının 2. sınıflarında Türkçe dersinde, kitap okuma ve okuduğunu anlama çalışmalarına yer verilmesi durumunda, öğrencilerin matematik problemlerini çözmede göstermiş oldukları başarıda artış olmaktadır. ABSTRACT In this research study, whether 2nd grade primary school students' reading comprehension ability have a positive effect over their problem solving achievement or not, has been analyzed. This research study has been realized over 43 students that have similar capacities attending 2-A and 2-B at Otakçılar Primary School of Eyüp County in province of İstanbul. During the study which has been made on experimental basis over a time span of 6 months, Mathematical Achievement Test, Reading Comprehension Test, Problem Solving Test have been used as means to gather data together with 6 Mathematical Mid- Term Test and 2 Reading Comprehension Test which were applied to controlling group. Activities which only contain finding solutions of the problems have been used in Mathematics lessons of the students in controlling group. Experimental group students read story books which are suitable to their level. Students prepared summaries of the books that they had read before with their own words. During the application of Mathematics lesson methods which allow students to gain the ability to solve problems and to gain the ability to design problems, were used. 6 Mathematical Mid-term Test and 2 Reading Comprehension Mid-term Test were applied every ten days in this 4 month research period. The research problem has been stated as "What is the effect of 2nd grade primary students' reading comprehension ability over solving mathematical problems?" With this problem in mind 6 hypothesis have been mentioned in this research. The conclusion that can be drawn from these hypotheses can be summarized as follows: 1- One can assume that 2nd grade primary school students who read books regularly and who achieved reading comprehension skills have acquired more problem solving skills than those who do not read books regularly and who did not achieve reading comprehension skills. 2- When methods such as reading and understanding a problem, stating the problem with one's own words, analyzing given and asked problem, stating problem with a figure, anticipating the solution of a problem or anticipating the way to solve a problem, checking the solution of a problem and designing problems by using the data which was given before, were used in 2nd grade primary students' mathematics lesson, the capacity of the students to gain the ability of problem solving increases. 3- If you give time to your students to read books and reading comprehension activities in 2nd grade Turkish lessons, students' achievement in solving mathematical problems will increase.