Marka hukukunda karıştırma ihtimali


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Harun Sarıgül

Danışman: RABİA EDA GİRAY

Özet:

Marka hakkının ihlali birçok sebeple meydana gelebilir ve en sık karşılaşılan hali ise markalar arasında karıştırma ihtimalinin bulunması durumdur. Öteden beri ticari hayatta bir markanın tüketicilerde oluşturduğu güveni, kaliteyi ve bağlılığını kullanarak ve başka bir marka ile aralarında karışıklığa yol açmak suretiyle tüketiciyi yanıltmaya çalışılmaktadır. Bu karışıklığa sebebiyet veren taraf kendi mal veya hizmetini satarak haksız bir kazanç elde etmeye çalışmaktadır. Böyle bir durumun gerçekleşmesi ihtimalinde, yani tüketicinin yanılarak karışıklığa sebebiyet veren markaya ait ürün veya hizmeti alması durumu ihtimalinde marka hakkı ihlalinin bir şekli olan karıştırma ihtimali meydana gelmiş olacaktır. Bir markanın aynısı veya benzerinin başka biri tarafından karıştırılmaya sebep olacak şekilde kullanılması durumu marka hakkının ihlalini, karıştırma ihtimalini oluşturmaktadır. Karıştırılma ihtimalinin belirlenmesi için başta işaretler, mal veya hizmetler arasındaki benzerlik ve farklılıklar ile tüketici gruplarının incelenmesinin yanında göz önünde bulundurulması gereken birçok unsur bulunmaktadır dolayısıyla karıştırma ihtimalini belirlemek bir hayli zordur. Bu çalışmanın amacı da başta bu unsurları Yüksek Mahkeme kararları ışığında belirleyerek bunların, markada “karıştırma ihtimali”ne etkisini ortaya koymaktır ve özellikle son yıllarda sıkça görülmeye başlayan farklı tanıtıcı işaretler ve fikri ürünler ile markalar arasında oluşabilecek karıştırma ihtimali durumlarını incelemektedir. -------------------- Violation of trademark right can occur for many reasons and the most common situation is the likelihood of confusion between trademarks. Since before now, consumers have tried to be mislead how to use what other trademarks are created trust, quality and loyalty in the consumers and by causing confusion with another a trademark in commercial life. The party that causes that confusion tries to gain an unfair profit by selling its own goods or services. In this case, the likelihood of confusion has occurred. The use of the same or a similar trademark as the cause of confusion by another person constitutes violation of trademark right and the possibility of confusion. In case of a same or similar trademark is used to cause confusion by another one, create a violation of trademark right, the likelihood of confusion. To determine the likelihood of confusion, firstly, similarities and differences between signs, goods or services and characteristics of consumer groups should be examined also there are many factors to must be considered therefore it is very difficult to determine the likelihood of confusion. The purpose of this study is to determine these elements in the light of the decisions of the Supreme Court and these elements, to reveal the effect of “likelihood of confusion” in trademark law and in particular, in recent years, it is examined that it’s often observed in case of the likelihood of confusion what between trademark with different identifying marks and intellectual products.