Determining the decision making process for human resources professionals in open training programmes and related marketing strategies in Turkey


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE CANDEMİR

Danışman: EMİNE ÇOBANOĞLU

Özet:

ABSTRACT Change is a term which exists in every part of our lives. The effect of the change has also been increasing in business life as the globalization and the development in technological areas progress in the world. The things people do, the way they do them, and their importance to the business are all changing rapidly. Employees need to keep up with the changing working conditions and rapidly differing ways of executing business. To be able to achieve these, employees have to engage in continuous learning in order to refresh their knowledge and compete with others in business life. Employees can balance the gap between the job specifications and their competencies by attending related training programmes that must be consisted with their requirements. In order to achieve this balance, human resources professionals undertake major functions in organizations. One of the major tasks is to determine the employees' competency gaps and organize their training schedule accordingly. With an overall view, it is known that more than 1,000 training service providers do exist in Turkey. Determining the human resources professionals making choice criteria while deciding for their strategic training partner among many providers constitutes the theme of our research. The increasing number of the training services providers in the sector requires a different approach towards human resources professionals who decide to invest in training programmes. Taking this as the starting point of the research, our aim is to define the value-added services which will create differentiation for the human resources professionals within the scope of open training programmes and to show how these criteria would be applied to the marketing strategies of the open training services providers. Due to the increase of competition among the training providers, training companies' criteria such as programme topics, price, promotion, and location are no more adequate for gaining competitive advantage in the market. In order to be successful in the competition, training companies should offer services which deliver value to the customers. The key to obtain the customer loyalty and to increase the frequency of continuous business relations is to meet and exceed the customer expectations. The human resources professionals expect to get services from the training companies while purchasing open training programmes. This study aimed to achieve a model on the above fact and realized the test of such a model. The results of the research show that additional services which yield value have great influence and impact on human resources professionals to work with training companies. Moreover, the research depicts that training programmes are considered as award dedicated to managers by the organizations. This is the framework which guides the approach of the human resources professionals towards open training programmes. This is a valuable finding for the training companies. These results are obtained through a survey applied on research sample. The research study offers information on how the marketing managers in the training consultancy sector get to know their key customers. The limitations and further research recommendations which is the final section of the research covers the limits of the results obtained as the outcome of the statistical analyses and the ways to improve the research. Değişim, hayatımızın her aşamasında varolan bir kavramdır. Dünya üzerindeki küreselleşmenin ve teknolojik gelişmelerin artmasıyla iş yaşamında da bu kavramın etkileri giderek hissedilir hale gelmiştir. Çalışanların iş kapsamları, iş yapış biçimleri ve şirket için önem dereceleri her geçen gün değişim göstermektedir. Çalışanlar iş yaşamının değişen beklentilerine ayak uydurmak zorundadırlar. Bunu başarmanın temel yolu da kendi bilgi ve becerilerini sürekli öğrenim yoluyla geliştirmekten geçer. İş yaşamındaki profesyoneller, görevlerinin getirdikleri sorumlukları gerçekleştirebilmeleri ile sahip oldukları yetiler arasındaki farkı ihtiyaçları doğrultusundaki eğitim programlarına katılarak dengeleyebilirler. Bu dengenin sağlanması için kurumların insan kaynaklarından sorumlu profesyonellerine önemli görevler düşmektedir. Bu görevlerden biri, çalışanların gelişim alanlarını belirleyerek gerekli eğitim programlarına katılımları organize etmektir. Genel olarak bakıldığında Türkiye'de 1,000'i aşkın eğitim danışmanlık firması bulunmaktadır. İnsan kaynakları profesyonellerinin bu büyük sektör içerisinden stratejik iş ortağını hangi kriterlere dayanarak seçmekte olduğu, bu araştırmanın ana temasını oluşturmaktadır. Sektörde eğitim şirketlerinin sayıca çokluğu, bu tür programlara yatırım yapma kararı alan insan kaynakları profesyonellerine farklı bir yaklaşımda bulunulması gerçeğini ortaya koymaktadır. Bu gerçeği araştırmanın başlangıç noktası olarak alan çalışmamızda amacımız; genel katılıma açık eğitim programları kapsamında insan kaynakları profesyonelleri için ayrıcalık yaratacak hizmet kriterlerini belirlemek ve bu kriterlerin eğitim danışmanlık firmalarının pazarlama stratejilerine nasıl uygulanabileceğini göstermektir. Eğitim danışmanlığı veren şirketlerin arasında rekabetin artmasıyla, danışmanlık şirketleri artık eğitim program başlıkları, fiyat, promosyon, lokasyon gibi kriterlerle kendilerini faklılaştıramamaktadır. Rekabette başarılı olabilmek için müşteriye değer sağlayacak hizmetler sunmak zorundadırlar. Müşteri sadakatini kazanmanın, iş yapma süreklilik ve sıklığını artırmanın yolu müşteri beklentilerinin üzerine çıkmaktan geçer. Bu çalışma, insan kaynakları profesyonellerinin genel katılıma açık eğitim programları veren firmaların eğitim programlarını satın alırken eğitim firmalarından bekledikleri hizmetler üzerine kavramsal bir model oluşturmayı amaçlamış ve bu modeli test etmiştir. Araştırma sonuçları, insan kaynakları profesyonellerinin eğitim firması ile çalışma kararı alması üzerinde kendisine değer sağlayacak ek hizmetlerin büyük etkisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırma ile eğitim programlarının kurumların yöneticilerine verdikleri ödül değeri taşıması ve insan kaynakları profesyonellerinin eğitim programlarına bu çerçeveden yaklaşdığı bilgisine ulaşılmıştır. Bu da eğitim firmaları için değerli bir bulgudur. Bu bulgular, araştırmanın örneklemi üzerinde uygulanan anket çalışması ile elde edilmiştir. Araştırma; eğitim danışmanlığı sektöründeki pazarlama yöneticilerine kilit müşterilerini tanımaları yönünde bilgiler sunmaktadır. Araştırmanın en son kısmı olan, araştırmanın limitleri ve önerileri bölümünde, istatistiki analizler neticesinde bulunan sonuçların kısıtları hakkında bilgi verilmiş ve araştırmayı geliştirmenin yolları hakkında önerilerde bulunulmuştur.