Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim hakkındaki görüşleri: Bir olgubilim araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Öykü YILMAZ

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Zeliha Nurdan Baysal

Eş Danışman: Bülent Özden

Özet:

Bu araştırmanın amacı, farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulayan öğretmenlerin bakış açısıyla açıklamaktır. Araştırma da nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomonoloji) deseni kullanılmıştır. Katılımcılar seçilirken ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yapılmıştır. Ölçüt olarak; farklılaştırılmış öğretimi uygulamış olma ve ilkokul kademesin de çalışma belirlenmiştir. Çalışmaya dokuz öğretmen katılmıştır. Katılımcılarla görüşmeler çevrim içi yapılmıştır. Görüşme öncesi katılımcılara; "Öğretmen Kişisel Bilgi Formu", "Katılımcı Bilgi Formu" ve "Öğretmen İzin Belgesi" gönderilmiştir. Görüşme soruları araştırmacı tarafından hazırlanmış uzman görüşü alınarak 9 sorudan oluşan form kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmacı katılımcılarla görüşmeden önce iki tane pilot görüşme yapmıştır. Görüşmeler 24.04.2021/04.09.2021 tarihleri arasında tamamlanmıştır. Görüşmeler yaklaşık 60-90 dakika arasında sürmüştür. Katılımcılara farklılaştırılmış öğretimin felsefesi, planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi olmak üzere dört bölüm hakkında sorular sorulmuştur. Görüşmeler çevrimiçi ortamda yapıldığı için görüşme sonrasında katılımcıların verdiği cevaplar yazıya geçirilmiştir. Yazılı dokümanlar katılımcılara iletilerek teyit alınmıştır. Analiz sürecinde bilgisayar programı kullanılarak içerik analizi yapılmıştır. Güvenirlik açısından ikinci bir kodlayıcı da kodlama yapmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını sadece bir araç olarak görmeyip eğitim felsefesi olarak algıladıklarını bu sayede başarıyla uyguladıkları düşünülmüştür. Süreç içerisinde; öğrenci ilgilerinin sınırsız olması, planlamanın fazlaca zaman ve emek istemesi, öğretmenlerin farklılaştırmayla ilgili bilgi eksiliklerinin olması zorluklar olarak belirtilmiştir. Öğretmenler bu zorluklara esnek ve yaratıcı çözümler düşünmüştür.