Yöneticilerin değişim mühendisliği hakkındaki tutumları ve bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2001

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA KACUR

Danışman: GÖKSEL ATAMAN BERK

Özet:

İşletmeler, değişen çevre şartlarına uyabilmek, etkinlik ve verimliliklerini arttırabilmek ve rekabette başarılı olabilmek için bir çok tekniklere ve yöntemlere başvururlar. Değişim mühendisliği esas itibariyle işletmelerin rekabette başarılı olabilmek için kullandığı yöntemler ve tekniklerden biridir. Değişim mühendisliği, maliyet, kalite, hizmet ve hız gibi çağımızın en önemli performans ölçülerinde çarpıcı gelişmeler yapmak amacıyla iş süreçlerinin temelden yeniden düşünülmesi ve radikal bir şekilde yeniden tasarlanması demektir. Değişim mühendisliğini uygulamak tüm işletmeler için avantajlı değildir. Genellikle müşteri ihtiyaçlarını karşılayamaz hale gelen, yıpranan ya da bozulan yapılarını yeni baştan oluşturmak isteyen işletmeler değişim mühendisliğini uygulamaktadır. Değişim mühendisliği süreç merkezlidir. Süreç merkezli olmak, mal ve hizmetin girdi olarak alınmasından müşterilere ulaşıncaya kadar ki faaliyetlerin ve satış sonrası faaliyetlerin tümünü ifade eder. Değişim mühendisliğinin başarıyla uygulanması için değişim mühendisliği liderinin belirlenmesi, değişim mühendisliği ekibinin oluşturulması, yeterince kaynağın ayrılması ve çalışanların desteğinin alınması gereklidir. Özellikle işletmenin üst düzey yöneticilerinin desteğinin alınması değişim mühendisliğinin başarıyla uygulanması için çok önemlidir. Çünkü işletmede kararları alan, işletmeye yön veren üst düzey yöneticilerin desteği alınmadan değişim mühendisliği uygulanamaz. Bu sebeple çalışmada yöneticilerin değişim mühendisliği hakkındaki tutumları tespit edilmiştir. Böylece yöneticilerin değişim mühendisliği uygulamalarına karşı nasıl davranacağı tahmin edilebilir. ABSTRACT Companies apply a lot of technics and methods to increase productivity and effectivines, to adapt environmental factors and to be successful in competition. Actually, reengineering is a kind of technics and methods which are applied to be successful in competition for companies. Reengineering is the fundamental rethinking and radical redesign of business processes to achieve dramatic improvements in critical contemporary measures of performance, such as cost, quality, services and speed. Application of the reengineering is not advantageous for all the firm. In general, companies which have been lack of costumer satisfactions and desire rethinking disorganized structure and lose much of its force apply reengineering. Reengineering is focus on process. Being focus on process means the total activities starting from buying the goods and services as an input till delivering them to the costumers. It is necessary appling the reengineering successful to determine the reengineering leader, to unite the reengineering team, to divite enough money into the butget and supported by personel. Especially, reengineering must be supported by top managers. Because, reengineering don't apply unless supported by the top managers who are making decisions and giving directions to the firm. Therefore, managers attitudes about reengineering are examined in this study. İn this way, it can be forecast managers behaviors about reeengineering applications.