Doğa tecrübesinin lisans düzeyi resim eğitiminde tatbik edilmesi ve etkilerinin incelenmesi = The effects of the experience of nature in undergraduate level painting education : an appied approach


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hasan Aktaş

Danışman: HÜSEYİN AVNİ ÖZTOPCU

Özet:

Bu araştırmada, doğayı bir atölye, bir laboratuvar gibi kullanmanın, lisans düzeyi resim öğrencilerinin sanatsal ve kişisel yetilerini nasıl etkilediği incelenmiştir. Öğrencilerin, sürekli olarak kapalı mekânlarda, kısıtlı alanlarda çalışmasına karşın, doğayla temas kurarak çalışabilecekleri kırsal bir beldede sekiz gün konaklamaları ve resim yapmaları sağlanmıştır. Araştırmada “özgürleştirici/geliştirici/eleştirel eylem araştırması” deseni kullanılarak, gözlem, görüşme, fotoğraf, video, öğrenci günlükleri gibi nitel yöntemlerle veriler toplanmış ve uygulamanın öğrenciler üzerindeki etkileri objektif bir şekilde analiz edilmeye çalışılmıştır. Yapılan değerlendirmelere ve görüşmeler esnasında bizzat öğrencilerden alınan geri dönüşlere bakıldığında, araştırmanın problem olarak ele aldığı konularda olumlu etkiler saptanmıştır. Bu çalışmanın yanıt bulmaya çalıştığı temel sorular şu şekildedir: 1. Atölye ortamında ve kapalı alanlarda çalışmakla doğada çalışmak arasında ne gibi farklar vardır? 2. Doğa, öğrenciler açısından zengin bir görme alanı teşkil eder mi? 3. Doğada çalışmak, öğrencilerin renk ve biçim algılarını genişletir mi? 4. Doğada çalışmak öğrencinin, özgün bir dil oluşturmasına katkı sağlar mı? 5. Doğayla fiziki etkileşimde olmak öğrencilerin psikolojik durumlarını ne yönde etkiler? 6. Doğada olmak, öğrencideki çevre bilincini nasıl etkiler? 7. Doğa sistemli biçimde bir atölye olarak kullanılabilir mi? -------------------- This research analyzes how using nature as a workshop or a laboratory effects undergraduate-level art students’ artistic and personal competences. As an alternative to constantly working in closed and limited spaces, students’ are provided eight-day accommodation in the countryside where they can work by interacting with nature and students’ are asked to paint. This research adopts “liberating/developing/critical action research” pattern, the data are collected with qualitative methods such as observation, interview, photographs, video and student diaries and effect of the application of the students are objectively analysed. During the assessment and interviews, when direct student feedbacks are considered, it is determined that this research have positive effects on the research problem. The main questions that this research tries to answer are as follows: 1. What are the differences between working in the workshop environment and closed spaces and working in nature? 2. Does nature constitute the rich visual field for students? 3. Does working in nature expand students’ colour and form perceptions? 4. Does working in nature contribute to students’ individual language formation? 5. How does having a physical interaction with nature affect students’ psychologic states? 6. How does being in nature affect students’ environmental awareness? 7. Can nature be used systematically as a workshop?