Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nin coğrafya eğitimi üzerine katkıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Duman

Eş Danışman: MEHMET ÜNLÜ, RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Eğitim konusu geçmişte olduğu gibi günümüzde de ülkelerin en önemli meselesi olmuş ve gelecekte de olmaya devam edecektir. Ülkelerin gelişebilmesi ve buna bağlı olarak refah düzeyi yüksek ülkeler arasına katılması eğitilmiş, günün koşullarına ayak uydurabilen ve aldığı eğitimle geleceği garanti altına alabilen insanlarla mümkündür. Bu yüzden gelişmiş ülkeler en büyük yatırımlarını eğitime yapmaktadır. Şu bir gerçektir ki millet olarak geleceğimiz ve devamımız, milli birliğimizin milli kültürümüzün, tarih şuurumuzun, gelenek ve göreneklerimizin, bizi biz yapan milli ve manevi kıymet hükümlerinin, zenginliklerimizin korunmasına ve yaşatılmasına bağlıdır. Ağacın kökü hasta ve çürük olursa sağlam meyve beklenemez. Bu yüzden asıl alaka ve hizmet bekleyen köktür, kültür hayatıdır. Amacımız bu zenginlikleri hatırlatmak ve yaşatmaktır. Araştırmanın başında öncelikle bu araştırmanın amacı ortaya konularak, bilgi toplamak için metotlar belirlenmiş ve daha önce yapılan çalışmalar incelenmiştir. İlk bölümde bu araştırmanın niçin yapıldığı, amaçları, sayıltılar (varsayımlar9 ve tanımlar anlatılmıştır. İkinci bölümde ise model açıklama, evren ve örneklem, veri toplama esasları sunulmuştur. Üçüncü bölümde coğrafyanın tanımı, coğrafya eğitiminin amaçları, coğrafya eğitiminin tarihsel gelişimi, Dördüncü bölümde Evliya Çelebi Seyahatnamesinde coğrafya eğitiminde kullanılan ilkeler ve metotlar üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde Evliya Çelebinin biyografisi sunulmuştur. Altıncı bölümde ise Evliya Çelebi Seyahatnamesinin coğrafya eğitimine katkıları ve günümüzle karşılaştırılması sunulmaya çalışılmıştır. Yedinci bölümde Evliya Çelebi Seyahatnamesinin coğrafya eğitimine katkılarına yönelik bulgular sunulmuştur Sekizinci bölümünde bu aşamaya kadar ortaya çıkarılmış olan sonuçlar değerlendirilip, ilköğretim ve ortaöğretimde coğrafya eğitiminin daha iyi yapılabilmesi için seyahatnameden öneriler ortaya konulmuştur. Bu öneriler uygulamaya ve bundan sonra yapılacak araştırmalara yöneliktir. Araştırmanın sonuna ise bibliyografya ve özgeçmiş ilave edilmiştir. ABSTRACT Education was the most important subject of the countries, it has the same importance now and this will be the same in future. Development of the countries and their prosperity, their participating in developed countries depends on the people who are well educated, who could adjust themselves to the new conditions and who can guaranty their future with their education. This is why developed countries are investing highly on education. It is true that our future and continuance as a nation depend on the protection of our national culture, conscious of history, traditions and customs, national and moral values that contribute us and our wealth. You can not expect a ripe fruit if the roots of the tree is ill and rotten. So the root is the one that needs real care, i.e., cultural life. Our aim is to remember this wealth and maintain it. At the beginning of the study the aim was stated, data collection methods were defined and former studies were examined. In the first part the reason of this study, aim, assumptions and definitions were given. In the second part model explanation, universe and sampling, data collection principles were given. In the third part description of geography, target of geography education, historical development of geography education, in the fourth part principles and methods that were used for the geography education in the Travel Book of Evliya Çelebi. Biography of Evliya Çelebi was given in the fifth part. In the sixth part, contribution of the Travel Book of Evliya Çelebi to geography education and it was compared with the contemporary geography education. Results of all these parts were evaluated in the seventh part, and some proposals from the Travel Book were made in order to improve geography education at primary schools and high schools. These proposals are for application and later studies to be done. Bibliography and life history was included at the end of the study.