Parekendeci kuruluş olarak zincir mağazalar ve satın alıcı profili üzerine bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1999

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Gökgöz

Danışman: AYPAR USLU

Özet:

Bir birey, bir ortaklık ya da bir şirket tarafından birden fazla işletme birimine sahip olma düşüncesi işletmecilik alanında eski bir fikir olmakla birlikte, bu düşüncenin perakendeci kuruluşlara uygulanması on dokuzuncu yüzyıla kadar yaygın ölçüde dikkat çekmemiştir. Bu nedenle modern perakendeci kuruluşların en gelişmiş örneklerinden biri olan zincir mağazanın kökeni nispeten yenidir. Zincir mağaza işletmeciliği yalnızca geniş ölçekli mal alım-satım faaliyetlerine elverişli bir ekonomide gelişebilir. Geniş ölçekli arz ve talep ile tanımlanan böyle bir ekonomi, iş bölümü ve uzmanlaşmanın yüksek bir gelişme aşamasına ulaştığı sanayileşmiş bir ekonomidir. Bu ekonominin arz yanında, geniş miktarda mal imal edebilen fabrikalar, üreticiler ve işleyiciler yer almaktadır. Talep yanında ise, satın almak için paraya sahip bir nüfus bulunmalıdır. Son yıllara kadar Türkiye'de pazarlamanın adı bile geçmezken, bugün artık pazarlama fonksiyonları tam anlamıyla yerine getirilmeden, tutarlı ve kalıcı gelişmeler sağlanamayacağı anlaşılmıştır. Çünkü bugünkü yoğun rekabet ortamına uyum sağlayabilmenin, ancak tüketici gereksinmelerinin karşılanabilmesi ile gerçekleştirilebileceği görülmektedir. Zincir mağazalar özelikle hizmet verdikleri tüketici pazarlarındaki değişmelerden etkilenmektedir. Tüketicilerin sayısı, yaş dağılım, yerleşim yeri, refahı, tutumları ve isteklerindeki değişmeler zincir mağazalardan bu değişmeye uygun karşılıklar beklemektedir. Bu düşünceler ışığında çalışmamızın amacı;"Değişen zamanımızın gerektirdiği yenilikleri sunmak ve toplumun gelişmesine birçok yönden katkıda bulunan zincir mağazalarda tüketici tercih nedenlerini ve satın alıcı profilini incelemektir." Bir perakendeci kuruluş olarak Zincir mağazalar ve zincir mağazalarda tüketici tercih nedenlerine ve satın alıcı profiline yönelik araştırmam üç bölümden oluşmaktadır; Birinci bölümde, dağıtım kanalının bir üyesi olarak perakendeci kuruluşlar genel olarak incelenmiştir. Burada perakendeci kuruluşların tanımı, kapsamı, önemi, fonksiyonları ve sınıflaması bir sistem içerisinde açıklanmıştır. İkinci bölümde, zincir mağaza tanımlanması yapıldıktan sonra, zincir mağazalarda tüketici pazarlarının yapısı incelenmiştir. Bu bölümde zincir mağazaların tanımı özelikleri, sınıflaması, ekonomik temelleri, avantajları, dezavantajları, zincir mağazalarda tüketici pazarlarının yapısı kapsamında, tüketici pazarlarının tanımı ve demografik boyutları ele alınmış satın alıcı profili tanımlanmaya çalışılmıştır. Üçüncü bölümde, Türkiye'deki zincir mağazalara ait sektör analizi, tüketici tercih nedenleri ve satın alıcı profili üzerine Carrefour da yapılan bir uygulama değerlendirilmiş ve sonuçlar irdelenmiştir.