Sanat psikolojisi' nin sanat eğitimindeki yeri ve önemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA KARGIN

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Hazırlanan bu tez çalışmasında; Sanat Psikolojisi alanının lisans düzeyi Sanat Eğitimi içerisindeki yeri ve önemi; disiplinler arası araştırma olanağı sağlayan psikoloji alanının sağladığı terimler doğrultusunda detayları ile incelenmiştir. Araştırmanın başlangıç adımı olarak, Sanat Eğitimi içerinde yer alan diğer disiplinler arası araştırma alanları ile Sanat Psikolojisi arasındaki ilişki irdelenip, benzer araştırma ve analiz teknikleri ile farklılıkları sunulmuştur. Araştırmanın ikinci basamağında, Sanat Psikolojisi bağlamında; sanatsal yaratım sürecinden, yaratma dürtüsünden, sanatçı, alıcı ve eser analizlerine kadar araştırmalara yer verilip, Sanat Eğitimi doğrultusunda Sanat Psikolojisi’ nin sağlamış olduğu analitik çözümleme süreçleri detaylıca incelenmiştir. Öğrencilere uygulanan; ilk haftayı kapsayan sürede Sanat Psikolojisi tanıtılmıştır. Teorik bilgilendirme sonrasında dört sanatçı ve birer eserleri Sanat Psikolojisi bağlamından incelenmiştir. Uygulamanın ikinci haftası ise geriye kalan diğer dört sanatçı ve birer eserleri olmak sureti ile örnekler üzerinden ders anlatımları tamamlanmıştır. Uygulamamanın üçüncü haftasında ise kendileri için hazırlanan 10 soruluk açık uçlu anket çalışması tamamlanmıştır. Anketten elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile irdelenip sonuca dökülmüştür. Elde edilen bulgulardan yola çıkılarak, Sanat Psikolojisi alanının Sanat Eğitimi içerisindeki önemi ve gerekliliği çeşitli perspektiflerden açıklanmıştır. Anahtar Kelimeler; Sanat Psikolojisi, Sanat Eğitimi, Disiplinlerarası Alanlar ABSTRACT In this research study; Place and importance of Art Psychology in Art Education; Has been examined in detail terms of terms provided by the field of psychology which provides interdisciplinary research opportunities. As the initial step of the research, the relationship between other interdisciplinary research areas within Art Education and Art Psychology were examined and their differences with similar research and analysis techniques were presented. In the second step of the research, in the context of Art Psychology; analytical analysis processes in which Art Psychology is provided in the direction of Art Education are investigated in detail from the artistic creation process to the investigation of the artist, the audience and the work analysis. Applied to students; Art Psychology was introduced during the first week. After the theoretical informations, four artists and their works were examined in the context of Art Psychology. In the following week of the practice, the remaining four artists and their works were completed and lectures on the samples were presented. In the third week of the application, an open-ended questionnaire of 10 questions prepared for them is completed. The data obtained from the questionnaire were analyzed by means of descriptive analysis and finally deduced. From the obtained findings, the importance and necessity of Art Psychology in Art Education has been explained from various perspectives. Key Words: Psychology of Art, Art Education, Interdisciplinary Areas.