Hareketli müzik etkinliklerinin anasınıfı çocuklarında beden koordinasyonu gelişimine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Beyazıt

Danışman: ERCAN MERTOĞLU

Özet:

HAREKETLİ MÜZİK ETKİNLİKLERİNİN ANASINIFI ÇOCUKLARINDA BEDEN KOORDİNASYONU GELİŞİMİNE ETKİSİ Bu araştırmanın amacı, hareketli müzik etkinliklerinin anasınıfı çocuklarında beden koordinasyonu gelişimine etkisinin incelenmesidir. Bu amaçla araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı İstanbul ili Üsküdar ilçesi Sabri Artam Vakfı İlköğretim Okulu’nda yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, bu okulun anasınıflarında eğitim alan 5 ve 6 yaş grubu 28’i deney, 28’i kontrol grubunda olmak üzere toplam 56 çocuktan oluşmuştur. Araştırmada, haftada bir gün 25-30 dakika süre ile toplam 10 hafta devam eden uygulamalar yapılmıştır. Uygulama başlamadan önce deney ve kontrol gruplarına Çocuk Beden Koordinasyon Testi ön test olarak uygulanmıştır. Deney grubunda 10 hafta süresince “Hareketli Müzik Etkinlikleri” uygulanmış, kontrol grubuna ise okul öncesi eğitim günlük planlarında yer alan olağan müzik etkinlikleri dışında hiçbir özel etkinlik uygulanmamıştır. Çalışmanın sonunda deney ve kontrol gruplarına Çocuk Beden Koordinasyon Testi son test olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin Çocuk Beden Koordinasyon Testi son test puanları arasında anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir (t=3,434 ve p<.05). Çocuk Beden Koordinasyon Testi ölçümlerinden elde edilen son test sonuçları deney grubu lehine artış göstermiştir. Araştırma sonucunda, deney grubuna uygulanan “Hareketli Müzik Etkinlikleri”nin çocukların beden koordinasyonu gelişiminde artış sağladığı ortaya çıkmıştır. Başka bir deyişle, etkinliklerin uygulandığı deney grubunun kontrol grubuna göre daha fazla ilerleme kaydettiği görülmüştür. Buna göre; okul öncesi müzik etkinlikleri planlanırken, içerisinde hareket, dans, ritim vb. çalışmaları içeren etkinliklere daha fazla yer verilmesi çocukların beden koordinasyonunu geliştirerek onların kazandığı temel becerilerin niteliğini artıracaktır. Anahtar Kelimeler: Hareket, Koordinasyon, Beden Koordinasyonu, Okul Öncesi Müzik Etkinlikleri ABSTRACT THE EFFECT OF MOVING MUSIC ACTIVITIES ON BODY COORDINATION DEVELOPMENT FOR KINDERGARTEN CHILDREN The aim of this study is to investigate the effect of moving music activities on body coordination development for kindergarten children. For this purpose, experimental model with pre-test and post-test control group was used in the research. The resarch was carried out at Üsküdar Sabri Artam Foundation Primary School in Istanbul in the academic year of 2010-2011. Our study group was made up of a total of 56 children who were attending this school. Of these children, 28 generated the experimental group and 28 generated the control group. In the research, applications was made for one day a week for 10 weeks which lasted 25-30 minutes. Before the application began, Child Body Coordination Test was applied to the experimental and control groups as a pre-test. “Moving Music Activities” were applied to the experimental group for 10 weeks. No special activities were applied to the control group except ordinary music activities which have taken part as music activities in the usual pre-school daily lesson plans. At the end of the study, Child Body Coordination Test was applied to the experimental and control groups as a final test. According to the results of this research, it has been seen significant differences between the final points of Child Body Coordination Test which were applied to the experimental and control groups (t=3,434 and p<.05). The latest test results of the Child Body Coordination Test increased in favour of the experimental group. As a result of this research, it has been found out that the “Moving Music Activities” which were applied to the experimental group increased the children’s body coordination development. In other words, the progress of the experimental group was higher than the control group. So, while planning preschool music activities, it should be given more importance to the activities including movement, dance, rhythm etc. This will improve the body coordination and increase the quality of fundamental skills of the students. Keywords: Movement, Coordination, Body Coordination, Preschool Music Activities