Coğrafya öğretim programlarındaki kazanımların duyuşsal yeterlilik açısından ders kitaplarına yansıması


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Can Yazıcı

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Araştırmanın ana amacı, MEB Talim Terbiye Kurulu tarafından hazırlanan ve ilk olarak 1973'ten itibaren kullanılmaya başlanan coğrafya eğitim programlarındaki kazanımların duyuşsal hedef açısından değerlendirmesini yapmak, bu alanda bir üst seviye için gerekebilecek maddeler üzerinde durulmaktır. Araştırmada 1973, 1982, 1992, 2005 ve 2018 yıllarında önemli değişikliklerin yapıldığı coğrafya öğretim programlarının taksonomik incelemesi yapılmış, ayrıca ders kitaplarına bunun nasıl yansıdığına bakılmıştır. Çalışmanın ana özeti şu şekildedir: • 1973, 1982 ve 1992 Coğrafya Öğretim Programlarımızın duyuşsal alanda gayet zengin olduğu; fakat bu durumun ders kitaplarına yansıtılmadığı • 2005 Coğrafya öğretim programında ise kazanımların duyuşsal açıdan ciddi şekilde zayıfladığı; fakat ders kitaplarında zengin duyuşsal etkinliklerin olduğu, bunun da ders kitabı ile öğretim programı arasında kopukluk yarattığı • 2018 programında ise duyuşsal açıdan önceki programa göre değerli eklemelerin yapıldığı ve ders kitaplarının da buna paralel olarak hazırlandığı söylenebilir • Araştırmamızda kazanımların madde madde, tablo eşliğinde taksonomik oranlaması yapılmış olup, grafikler yardımıyla da yüzdeleri gösterilmiştir.