Ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimleri üzerine karşılaştırılmalı bir araştırma (zeytinburnu örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hamdiye Yağcı

Danışman: ALİ ULVİ MEHMEDOĞLU

Özet:

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ ÜZERİNE KARŞILATIRMALI BİR ARAŞTIRMA (ZEYTİNBURNU ÖRNEĞİ) Bu araştırma, yakın zamanlarda geliştirilmiş ve kültürlerarası geçerliliği kabul edilmiş olan Schwartz Değer Ölçeği’nin, 317 ortaöğretim öğrencisine uygulanması ile ilgilidir. Araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin değerleri anlama, benimseme ve hayatlarını bu değerlere göre düzenleme noktasındaki yönelimlerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Schwartz Değerler Ölçeği, İstanbul İli, Zeytinburnu İlçesi’nde farklı türde eğitim veren beş ortaöğretim kurumunun [(Ticaret Lisesi, Meslek Lisesi, İmam Hatip Lisesi, Zühtü Kurtulmuş Lisesi (düz lise) ve İhsan Mermerci lisesi (süper lise)] 1. 2. ve 3. sınıflarında öğrenim gören öğrencilere uygulanmıştır. Çalışmada öğrencilerin genel değer yönelimlerinin yanı sıra, cinsiyet, yaş, doğum yerinin özelliği, ailenin sosyo-ekonomik seviyesi, anne ve babanın eğitim düzeyi, ailedeki birey sayısı, öğrenim görülen okul ve sınıf ve Allah inancına ilişkin kanaatleri ile değer yönelimleri arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrenciler, bireysel değerlerden (Güç, Uyarılım ve Hazcılık) daha çok toplumsal değerleri (İyilikseverlik, Güvenlik, Uyma, Özyönelim, Evrenselcilik) ön planda tutan bir yönelim sergilemişlerdir. Ayrıca çeşitli sosyo-demografik değişkenler (cinsiyet, doğum yeri, ailenin sosyo-ekonomik seviyesi, babanın öğrenim düzeyi, eğitim görülen okul ve sınıf) ve Allah inancına ilişkin kanaatler ile değer yönelimleri arasında birtakım anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. ABSTRACT A COMPARATIVE STUDY ON THE VALUE PRIORITIES OF THE HIGH SCHOOL STUDENTS (EXAMPLE OF ZEYTINBURNU) This research is about the application of Schwartz Value Survey to the 317 high school students. The survey has been recently developed and has been accepted as intercultural validity. The research has been made to determine the high school students’ priorities on the understanding and the adaptation of the values and the students’ changing their lives according to those values. In the research, The Schwartz Values Survey has been applied in 5 high schools in İstanbul, Zeytinburnu. We have applied the survey to the students who are in the 1st, 2nd and 3rd classes of those high schools which have different kind of education curriculum (Ticaret High School, Meslek High School, İmam Hatip High School, Zühtü Kurtulmuş High School and İhsan Mermerci High School). In the study, beside the value priorities of the students, their gender, age, the features of the place of birth, the socio- economical level of the family, the educational level of the parents, the number of the individuals in the family, the school and the class which they are the member of and the opinions about the belief in God have also been examined. According to the results the students have shown a tendency towards the social values (power, stimulation and hedonism) rather than the individual values (benevolence, security, conformity, self-direction, and universalism). Moreover, some significant differences between the various socio-demographic factors (gender, place of birth, family’s socio-economical level, education level of the father, the school and the class which the students are member of) and their opinions about the belief in God in the value priorities.