MEGEP bilişim teknolojileri alanı modüllerinin öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VEHBİ İLKER İŞOĞLU

Danışman: Ahmet Feyzi Satıcı

Özet:

MEGEP BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI MODÜLLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİYLE DEĞERLENDİRİLMESİ Teknolojide yaşanan gelişmeler ve nitelikli insan gücüne ihtiyacın artması mesleki ve teknik eğitim sisteminde yeni arayışları beraberinde getirmiştir. Bu arayışlar sonucu, MEGEP projesi 2005-2006 öğretim yılında tüm mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında uygulamaya konulmuştur. Projeyle birlikte daha önce bilgisayar bölümü adı altında eğitim-öğretim faaliyeti yapan bölümler, bilişim teknolojileri alanı adıyla, geliştirilen yeterliliğe dayalı modüler programları uygulamaya başlayarak yeni bir yapılanma içerisine girmiştir. Modüler sistemin uygulanmasıyla, öğretim materyali olarak kullanılmak üzere modüller geliştirilmiş ve MEGEP web sitesinde yayınlanmıştır. Modüler sistemde modüller, öğrencilere mesleğe yönelik yeterlikleri kazandırmak amacıyla bireysel öğrenime fırsat verecek şekilde hazırlanmalıdır. Bu yüzden sistem içerisinde büyük bir önemi olan bu modüllerin hassasiyetle, uzman ekipler tarafından hazırlanması gerekmektedir. Bu çalışmada, modüllerin uygulanmasında rehber konumunda bulunan öğretmenlerin görüşleriyle modüllerin değerlendirilmesi, modüllerin niteliği ve etkililiğinin ortaya konması amaçlanmıştır. Öğretmenlerin modüllerle ilgili görüşleri belirlenmiş, görüşlerin öğretmenlerin çeşitli demografik özelliklerine göre farklılaşma durumu incelenmiştir. Araştırma kapsamında yerli ve yabancı kaynaklar taranarak, modüler öğretim sistemi, modüler öğretim materyalleri, MEGEP projesi, bilişim teknolojileri alanında modüler öğretim sisteminin uygulanması konuları ile ilgili bilgiler tez konusu çerçevesinde ilgili alan yazın bölümünde sunulmuştur. Çalışma 2009-2010 öğretim yılı birinci yarıyılında, İstanbul ilinde bulunan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında görev yapan 195 bilişim teknolojileri alanı öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilen nicel bir çalışmadır ve genel tarama modeline göre yürütülmüştür. Öğretmenlerin bilişim teknolojilerinin temelleri dersi modülleriyle ilgili görüşlerini almak amacıyla, beşli likert tipi sorulardan oluşmuş Modüllere İlişkin Görüş ve Tepkileri Belirleme Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Anket ile modüllerin, değerlendirme ölçütleri ve çalışma soruları, modülün amaçları ve amaçlara ulaşmada rehberlik, modüllerin öğrenci-öğretmen etkileşimine ve derse karşı ilgiye etkisi, modüllerde etkinlikler ve öğrenilen uygulamaya dönüştürme, modüllerin biçimsel özellikleri, modüler öğretim düşüncesi, öğrencinin kendisini değerlendirmesi ve eğitim ortamına aktif katılması, etkinlikler ile ilgili açıklamalar ve içerikle uyumu boyutlarında değerlendirilmesi sağlanmıştır. Anket sonuçlarının istatistiksel yöntemlerle değerlendirilmesiyle, öğretmenlerin modüler sistemle ilgili olumlu görüş bildirdikleri, modüler öğretim sistemini benimsedikleri fakat modüler öğretim materyallerini birçok açıdan yetersiz buldukları sonucuna ulaşılmıştır. Modüler sistemle ilgili yeterli bilgiye sahip olduğunu düşünen öğretmenler modüllerle ilgili daha olumlu görüşe sahiptir. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda uygulamaya yönelik olarak ve bundan sonra yapılacak araştırmalara yönelik olarak öneriler sunulmuştur. Anahtar kelimeler: Modüler eğitim, modüller, modüler öğretim, öğretim araçları, bilgi teknolojileri ABSTRACT EVALUATING THE SVET MODULES IN THE FIELD OF INFORMATION TECHNOLOGIES BY OPINIONS OF THE TEACHERS Technological developments and increasing need of qualified manpower have brought with it new search in Turkish vocational and technical schools. In the end of this search, the project of SVET had been put in to practice in the school year 2005-2006 in all vocational and technical high schools. With this project, the name of computer departments has changed to information technology. In addition to its name, new information technology departments has begun using modular programs based on reformed proficiency. In this modular system, modules had been developed as a training material and had been published in SVET web page. Modules in modular system should be prepared for the purpose of helping students to gain proficiency required in real life work environments. So, the modules that have a big importance within the system should be prepared carefully by a group of experts. The purpose of the study is to evaluate the modules and determine what is sufficient and what is not in these modules. To reach this goal, the opinions of teachers who use these modules in educational institutions were asked with a survey. Based on the results, the diversification state of opinions had been examined according to various demographic properties of teachers. Modular training system, modular training materials, SVET project, application of modular training system in the field of information technology, and previous research on assessment of modules and modular systems in various learning environments were reported in literature section. In this qualitative study, the sample was 195 teachers in the field of information technologies who have been working in occupational and technical high schools in İstanbul during the first semester of the school year 2009-2010. To gather data regarding teachers’ opinions about various issues regarding modules used in information technologies field. , The survey consists of questions regarding demographic data and teachers’ perceptions on various issues such as assessment criteria, quality of exercise questions, whether the aims of the module can be reached by using the module as a guide, effect of module on in-class interaction, effect of modules on motivation, quality of module whether the activities provided in modules are coherent with the objectives of modules, formats of modules, , whether the modules are enough guidance for self-assessment, whether the modules are student centered, and teachers’ opinion on modular training According to the results of the survey, teachers informed positive opinions about modules and they appropriate modular training system. However, they found the materials of modular training system inadequate in many ways. Teachers who have enough information about modular system have more positive views about modules. Based on these results, suggestions and directions for further research has been stated. Key words: Modular education, modules, modular instruction, teaching aids, information technologies