Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EMİNE SENA GÜLLÜCE
Danışman: Gülden Uyanık
Özet:Bu araştırma okul öncesi öğrenimine devam eden bölge çocukları ve Suriyeli mülteci çocukların sosyal beceri ve problem davranışlarının psikometrik özelliklerine göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tarama modeline göre planlanan araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ili merkez ilçelerinden olan Eyyübiye’de 9 bağımsız anaokuluna devam eden 4-5 yaş grubu toplam 275 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Gresham ve Elliot (1990) tarafından geliştirilip Bülbül (2008) ve Elibol Gültekin (2008) tarafından Türkçe‘ye uyarlanan Sosyal Beceri Derecelendirme Sistemi (SBDS) oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan bölge çocukları ve Suriyeli Mülteci Çocukların sosyal beceri puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu (p<,05) problem davranış puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur (p>,05). Araştırmanın bulguları değerlendirildiğinde bölge çocuklarının sosyal beceri puan ortalamaları cinsiyetlerine, kardeş sayısına, okul öncesi eğitim alma süresine ve ebeveyn öğrenim düzeyine göre anlamlı bir farklılık gösterirken, yaşa göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Problem davranış puan ortalamaları ise cinsiyet, yaş, okul öncesi eğitim alma süresine ve anne öğrenim düzeyine göre anlamlı bir farklılık oluştururken, kardeş sayısına ve baba öğrenim düzeyine göre anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır. Suriyeli mülteci çocukların sosyal beceri puan ortalamaları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık oluştururken, yaşa, kardeş sayısına, okul öncesi eğitim alma süresine ve ebeveyn öğrenim düzeyine göre anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır. Problem davranış puan ortalamaları ise cinsiyete göre anlamlı bir farklılık oluştururken, yaş, kardeş sayısı, okul öncesi eğitim alma süresi ve ebeveyn öğrenim düzeyine göre anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır. -------------------- The aim of this study is to analyze the social skills and the problem behaviours of the local and Syrian refugee children who are currently taking preschool education according to psychometric features. The study which was designed according to the general survey model was evaluated in quantitative research approach. Participants consisted of 275 children aged 4-5 who continue their preschool education in 9 independent kindergarden located in Eyyübiye, one of the central districts of Şanlıurfa in 2017-2018 academic year. The data of the study were collected through the Personal Information Form developed by the researcher and Social Skills Rating System (SSRS) developed by Gresham and Elliot (1990) and adopted to Turkish by Elibol Gültekin (2008) and Bülbül (2008). It is understood that the difference between the mean of social skill scores of the local and Syrian refugee children is significant (p<,05) but the difference between the mean of problem behaviour scores is not significant (p>,05). When the findings of the research is evaluated, there is a significant difference in the mean of the social skill scores of local children in terms of their gender, number of siblings, the duration of attendance to preschool education, their parent’s level of education while there is no significant difference in terms of age. The mean of problem behaviour scores on the other hand have significant difference in terms of gender, age, the duration of attendance to preschool education and mothers’ level of education, while they have no significant difference in terms of number of siblings and fathers’ level of education. When it comes to the mean of the social skill scores of Syrian refugee children, there is a significant difference in terms of gender, yet there is no significant difference in terms of age, number of siblings, the duration of attendance to preschool education and parents’ level of education. The mean of their problem behaviour scores have a significant difference in terms of gender, however they have no sigificant difference in terms of age, number of siblings, the duration of attendance to preschool education and parents’ level of education.