Karakter eğitimi çerçevesinde çocuklarda adalet algısının oluşumu ve gelişimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Vahide Sırrı

Danışman: ALİ ULVİ MEHMEDOĞLU

Özet:

Karakter Eğitimi Çerçevesinde Çocuklarda Adalet Algısının Oluşumu ve Gelişimi Bu araştırma, Karakter Eğitimi çerçevesinde 9-14 yaş grubundaki çocuklarda adalet algısının oluşumunu ve gelişimini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri Kasım(2014)-  Mayıs(2015) döneminde İstanbul’da yaşayan 31 çocuktan toplanmıştır. Araştırmacı bu çalışmayı nitel araştırma yaklaşımlarından yapılandırılmamış alan çalışması modeline uygun olarak yürütmüştür.  Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden gözlem tekniği ve doküman analizi birlikte kullanılmıştır. Araştırmacı öncelikle bu çalışmaya nitel araştırma yöntemlerinden doküman tarama ile başlamıştır. Çalışmada karakter eğitimi, değerler eğitimi, adalet düşüncesi, adalet kavramı, adalet duygusu, adalet davranışı, adalet türleri, adalet algısıyla ilgili alan yazın incelenmiştir. İlgili dokümanların analiz edilmesi sonucu çocuklarda adalet algısını ortaya koymak amacıyla Karakter Eğitim Programı geliştirilmiştir. Bu programı gerçekleştirmek amacıyla araştırmacının çalıştığı kurumda yer alan 40 çocukla görüşmüştür. Bu çocuklardan 35'i çalışmaya katılmayı kabul etmiş, 31 çocuk ise devamlılık göstermiştir. Araştırmacı tarafından 9-14 yaşlarındaki 31 çocuk  9-11 yaşındakiler A grubu, 12-14 yaşındakiler B grubu olmak üzere  gelişimsel özellikleri dikkate alınarak iki ayrı gruba ayrılmıştır. Her iki gruba da her bir oturumu 90 dakika olan 10 oturumluk " Karakter Eğitim Programı" uygulanmıştır. Karakter Eğitim Programı oturumları ses kayıt cihazına kaydedilmiş, yarı yapılandırılmış gözlem formu aracılığıyla araştırmacı gözlemlerini kaydetmiş ve çocukların etkinlikler sırasındaki çalışma kağıtları da içerik analizine dahil edilmiştir.    Oturumlar sonucunda alt problemlere cevap aranarak bulgular tespit edilmiş ve elde edilen bulgulara dayalı olarak  da sonuçlar belirlenmiştir. Sonuç olarak, Karakter Eğitimi Programı oturumlarında ortaya çıkan veriler doğrultusunda çocuklarda adalet algısının 4 başlıkta toplandığı görülmüştür: Kendinde Adalet, Kişilerarası İlişkilerde Adalet, Nesnede-Eşyada Adalet, Adalet Algısı. Araştırma, bir takım önerilerle sonuçlandırmıştır. Anahtar Kelimeler: Karakter Eğitimi, Çocuklarda Adalet Algısı, Çocuklarda Adalet, Çocuklarda Adalet Değeri, Çocuklarda Adalet’in Oluşumu ve Gelişimi The Generation and Development of Justice İmage for Childen with Regard to Character Education. ABSTRACT This survey is carried out to revealthe "justice" imageand "beingfair" between 9-14 years od children by means of character education. The survey data was collected in December, 2014 - May (2015) from 31 children that lives in İstanbul. The researcher carried out this survey according to unstructed field model which is one of the qualitative approaches. Observation techinuque and document analyse sare both used through out this survey.The researcher first start swith "document surveying" which is one of the qualitative searching methods.Body of literature about character education sentimental valve training , justice conception, juctice kinds, justice sense, justice values, justice acts and justice perception are examined.By analysing affilated documents, " Character Education Programe” is developed to reveal the justice perception in children. There searcherin terviewed with 40 children from the institution she works to develop this programe. Among them 35 children accept to attend this survey while only 31 children attend regularly.The researcher seperated the children in to two groups as Group A, consists of 9-11 years old children and Group B, consists of 12-14 year sold children by considering their progressional features. Both group sare subjected to " Character Education Programe" which consists of 10 session each of which is 90 minutes. Character Education Programe session sare recorded. The researcher record the observatios via these mistructred observation form. The researcher also attach the working sheets which are gained during the activities, to content analyses.Attheend of sessions, by looking for answers to lower problems findings are identified and conclusion is detected by depending on the sefinding. İn conclusion , according to datas gained from "Character Education Programe", it is revealed that "Justice perception concept in children consists of 4 main title :Justice toward yourself, Justice toward relationships, Justice toward objects , Justice Perception.The survey ends up with some suggestions. Keywords: Character Education, Justice Perception in Children, Justice for Children, Fairless Children, Justice Values in Children, Formation and Development of Children, Justice İmage.