EPDM atıklarının otomotiv endüstrisinde değerlendirilmesi üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KEMAL ÜNLÜ

Danışman: Halil Demirer

Özet:

EPDM ATIKLARININ OTOMOTİV ENDÜSTRİSİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ ÜZERİNE BİR İNCELEME Plastik malzemeler günlük basit uygulamalardan karmaşık yüksek teknoloji uygulamalarına kadar geniş bir yelpazede kullanılmaktadır. Bu malzemelerin kullanımı hafiflik ve sağlamlık gibi özel avantajları nedeniyle özellikle otomotiv endüstrisinde her geçen gün hızlı bir şekilde artmaktadır. Günümüzde plastiklerin kullanımı metalleri ve seramikleri hacim bakımından çok gerilerde bırakmıştır. Kullanımdaki bu hızlı genişlemenin bir sonucu olarak, plastik atıkları çözülecek gerçek bir problem haline gelmiştir Tüketilen diğer malzemelerde olduğu gibi, plastik atıkları çevre için önemli bir tehdit oluşturmaktadır. Plastik atıklarının değerlendirilmesi gerek ekonomik açıdan ve gerekse çevre açısından büyük öneme sahiptir. Plastik atıkları genel olarak, işleme sırasında oluşan atıklar ve kullanım sonrası oluşan atıklar olmak üzere sınıflandırılabilirler. İşleme atıkları sıklıkla aynı firmada yeniden kullanılmaktadır. Kullanım sonrası oluşan atıklar değişik yöntemlerle değerlendirilmektedir. EPDM (Etilen propilen dien monomeri) kauçuğu geniş uygulama yelpazesi tarafından karakterize edilen bir elastomerdir. Bu malzemenin işlenmesinden ve kullanımından önemli miktarlarda artık ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte bu malzeme termoset yapısından dolayı doğrudan geri dönüşüme girmemekte ve genellikle çimento sektöründe yakıt olarak kullanılmaktadır. Bu önemli bir ekonomik kayıp anlamına gelmektedir. Bu çalışmanın amacı EPDM atıklarının tekrar kullanılabilirliği üzerine bir inceleme yapmaktır. Bir sektör olarak EPDM’in sıklıkla polipropilen ile karışım halinde kullanıldığı otomotiv sektörü göz önüne alınmıştır. Toz haline getirilmiş EPDM, polipropilen matrise ekstrüzyon metoduyla ağırlıkça % 10, 20, 30, 40 ve 50 oranlarında karıştırıldı. Bu karışımdan enjeksiyon yöntemiyle test numuneleri hazırlandı. Hazırlanan numunelerle çekme, Izod darbe, sertlik, yoğunluk, akış, ısı altında deformasyon, Vicat yumuşama noktası testleri yapıldı. Polipropilen matris içerisinde toz halindeki EPDM oranının artması ile çekme mukavemeti, kopma mukavemeti, elastiklik modülü, sertlik, yoğunluk, ısı altında deformasyon ve vicat yumuşama değerleri azaldı. Bununla birlikte kopma uzaması ve izod darbe değerleri arttı. ABSTRACT AN INVESTIGATION INTO THE REUSABILITY OF EPDM WASTES IN AUTOMOTIVE INDUSTRY Plastics materials have been used in a wide spectrum ranging from simple daily applications to complex high technology applications. The use of these materials has rapidly increased especially in automotive industry due to their special advantages such as light weight and strength. Nowadays, the use of plastics has exceeded the use of metals and ceramics by volume. As a result of this rapid expansion in usage, plastics’ wastes have become a real problem to solve. Plastics’ wastes pose an important threat for environment as with other consumed materials. Recycling of plastics’ wastes has great importance for both economy and environment. Plastics’ wastes can generally be classified as wastes formed during processing (pre-consumer waste) and after usage (post-consumer waste). Pre-consumer wastes are recycled often in the same firm. Post-consumer wastes are recycled by different methods. EPDM rubber (ethylene propylene diene monomer rubber) is an elastomer which is characterized by wide range of applications. Processing and usage of this material leaves a considerable amount of waste. However, this material is not directly recycled due to its thermoset structure and generally used as a fuel in cement sector. This means an important economical loss. The aim of this study is to investigate the reusability of EPDM wastes. Automotive sector was considered as a sector since polypropylene was often used with EPDM as a mixture. %10, 20, 30, 40 and 50 by weight ground EPDM were mixed with PP matrix by extrusion method. Test specimens were prepared out of those mixtures by injection moulding. Tensile, Izod impact, hardness, density, melt flow index, heat deflection and Vicat softening point tests were performed on the specimens. Tensile strength, force at break, E modulus, hardness, heat deflection and Vicat softening temperature values decreased with the increasing ground EPDM content in polypropylene matrix. However, Izod impact and elongation at break values increased.