ORTA ÖĞRETİM FİZİK ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM FELSEFELERİ İLEUYGULAMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHTAP ÇARDAK

Danışman: Feral Bekiroğlu

Özet:

Bu çalışma, Fizik Öğretmenlerinin eğitim felsefeleri ile uygulamaları arasındaki ilişkiyi araştırmak amacı ile yapılmıştır. Bu süreçte öğretmenlerin sahip oldukları felsefelerin temeline inmek ve sebeplerini araştırmak amaçlar arasında yer almaktadır. Bu amaç doğrultusunda mülakat ve gözlemler yoluyla veri toplanması gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması sürecinde sadece öğretmenler ile yapılan görüşmeler gerçekleştirilse de gözlem yapmak için hem araştırmacı tarafından gözlem formu uygulanmış olup hem de öğrencilerin bulunduğu sınıf ortamını belirtmeleri için kısa bir anket yapılmıştır. İstanbul içerisinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet liselerinde görev yapan ve çalışma adına gönüllü olan 7 adet öğretmen ile iş birliği içerisinde araştırma gerçekleştirilmiştir. Süreç boyunca ilk önce öğretmenlerimize Öğretmen Öğretim Felsefesi Envanteri (TPPI;Teacher Pedagogical Philosophy Interview ) sorularından amacımız doğrultusunda seçilen 19 adet soru sorularak eğitim hakkındaki görüşleri not edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin mülakatta verdikleri cevapları desteklemesi açısından ‘’Yapılandırmacı Bir Öğretmen Misiniz? (Are You a Construtivist Teacher? )’’ anketi uygulanmıştır. Mülakat ve anket tamamlandıktan sonra araştırmacı tarafından her öğretmen için gözlemler yapılmıştır. Yapılan gözlemler Fen Sınıfı Gözlem Rubriğine (SCOR; Science Classroom Observation Rubric) göre not edilmiştir. Sınıf içerisinde yapılan gözlem verileri haricinde gözlem yapılan sınıflarda gözlemlerin hata payını azaltmak amacıyla YÖOÖ (CLES ‘’Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği’’) uygulanmıştır. Bu ölçek öğrenci görüşlerini temel alarak öğretmenlerin sınıf içerisinde değerlendirilmesini yapmak için elde ettiğimiz bulgulara destek olmuştur. Son olarak öğretmenler ile yaptığımız mülakat ve gözlemler sonucunda elde edilen verilerin birbirini nasıl etkilediğini belirlemek adına ikinci bir mülakat gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin verdikleri cevaplar elde edilen bulgular arasındaki ilişkiyi açıklamamıza yardımcı olmuştur. Öğretmenler eğitim felsefeleri ile uygulamaları arasındaki ilişkinin sebeplerini incelemek için kullanılmıştır. Öğretmenlerden elde edilen veriler her öğretmen için ayrı ayrı incelenmiş olup verilerin analizleri ona göre yapılmıştır. Veri analizleri için genel olarak nitel analiz yöntemleri tercih edilmiştir. Tercih edilen analiz yöntemleri veri toplama araçlarını oluşturan araştırmacılar tarafından tasarlanmış kodlama yöntemi ile yapılmıştır. Ayrıca YÖOÖ verilerinin analizi için SPSS paket programı kullanılarak betimsel analiz yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin bazılarının öğretmen merkezli bir yapıya bazılarının öğrenci merkezli bir yapıya sahip oldukları sonucuna varılmıştır. -------------------- This study was conducted to investigate the relationship between educational philosophies and practices of physics teachers. In this process, teachers get to the bottom of the philosophy they have, and are among the aims to investigate the causes. For this purpose, data were collected through interviews and observations. Although only interviews were conducted with the teachers during the data collection process, an observation form was applied by the researcher and a short questionnaire was used to indicate the classroom environment in which the students were present.The research was conducted in cooperation with 7 teachers who work in state high schools affiliated to the Ministry of National Education in Istanbul and volunteered for the study. Throughout the process, first of all, 19 questions were asked to our teachers from the Teacher Pedagogical Philosophy Interview (TPPI) and their views on education were noted. Also in terms of teachers to support their answers in the interview, '' Constructivist You Own a teacher? (Are You a Construtivist Teacher?) ’’ Questionnaire was applied. After the interview and questionnaire were completed, observations were made by the researcher for each teacher. The observations were made according to the Science Classroom Observation Division (SCOR). In addition to the observation data in the classroom, CLES (Constructivist Learning Environment Scale) was applied in order to reduce the error rate of the observations in the observed classes. This scale supported the findings that we obtained to evaluate teachers in the classroom based on students' opinions. Finally, a second interview was conducted to determine how the data obtained as a result of the interviews and observations we had with teachers affected each other. The answers of the teachers helped us to explain the relationship between the findings. Teachers were used to examine the reasons for the relationship between educational philosophies and practices. The data obtained from the teachers were examined separately for each teacher and the data were analyzed accordingly. Qualitative analysis methods were preferred for data analysis. The preferred methods of analysis were made with the coding method designed by the researchers who form the data collection tools. In addition, descriptive analysis was performed by using SPSS package program for the analysis of CLES data. According to the findings, it was concluded that some of the teachers had a teacher-centered structure and some of them had a studentcentered structure.