Fen eğitiminde probleme dayalı aktif öğrenmenin öğrencilerin başarılarına ve kavram öğrenmelerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RUHAN ÖZKARDEŞ TANDOĞAN

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı; probleme dayalı aktif öğrenme modelinin başarıya ve kavram öğrenmeye etkisini araştırmaktır. Araştırmanın evrenini, İstanbul ili, Kadıköy ilçesi devlet okullarının 7. sınıf öğrencileri, örneklemini ise devlet okulunun 7A ve 7C sınıflarında okuyan toplam 50 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama, 2004 – 2005 eğitim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırma deneme modelinde olup “Kuvvet ve Hareketin Buluşması – Enerji” ünitesinin “Evrende Her Şey Hareketlidir” ve “Kuvvet Etkisinde Cisimler Nasıl Davranır?” konuları boyunca devam etmiştir. Araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte gerçekleştirilmiştir. Örneklem grubunu oluşturan deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulamaya başlamadan önce hazırlanan başarı testi öntest olarak, açık uçlu sorular ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Deney grubunda konular probleme dayalı öğrenme modelini esas alan yöntemlerle (örnek olay, problem çözme, işbirlikli öğrenme…), kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemleriyle işlenmiştir. Çalışmanın sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerine başarı testi sontest olarak, açık uçlu sorular ve tutum ölçeği tekrar verilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 10.00 paket programında değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler ışığında aşağıdaki sonuçlar çıkarılmıştır:  Probleme dayalı aktif öğrenme modelinin uygulanması öğrencilerin başarılarına olumlu etkide bulunmuştur.  Probleme dayalı aktif öğrenme modelinin uygulanması öğrencilerin kavramsal gelişimlerini olumlu yönde etkilediği ve kavram yanılgılarını en aza indirdiği saptanmıştır.  Probleme dayalı aktif öğrenme modelinin uygulanması öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı olan tutumlarını olumlu yönde etkilemiştir. ABSTRACT The aim of this study is to investigate if a problem based on active learning model is effective on the academic achievement and concept learning. The universe of this study is 7th grade students of states school in district of Kadıköy in İstanbul and the example of this study is 50 7A and 7C classes’ students. Treatment was carried out 2004 – 2005 academic year. The research was a trial model and it concerned with the subjects “Everything is Active In The Universe” and “How Do The Matters Act On The Effect Of Force?” in unit of “The Meeting and Motion – Energy”. Quantitative and qualitative research methods was carried out in the study together. The achievement test, open – ended questions and attitude scale administered to the experiment and control groups before practise as a pre–test. The subjects was taught to the experiment group by the methods of problem based learning (case study, problem solving, cooperative learning…). The subjects was taught to the control group by traditional method by the researcher. At the end of the study, the achievement test, open – ended questions and attitude scale administered to the experiment and control group as a post–test. The data of the research analysed with the programme of SPSS. In the light of these analyses the results below have been found:  Carrying out active learning based on problem has effected students’ academic achievements positively.  Carrying out active learning based on problem has effected students’ conceptual development positively and it has decreased the conceptual mistake.  Carrying out active learning based on problem has effected students’ attitudes positively against the science lessons.