Anadolu güzel sanatlar lisesindeki öğrencilerin eğitim programlarını değerlendirmeleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Arzu ÖZTÜRK

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu araştırmanın amacı uygulanmakta olan Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri müzik bölümü programının etkililiğini öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirmek ve öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik düşüncelerini tespit etmektir. Araştırmanın evrenini İzmir Işılay Saygın Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi müzik bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubu, bu okulda eğitimlerine devam eden M-10 ve M-1 1 sınıfı öğrencileridir. Araştırma tarama modelindedir. Elde edilmek istenen bilgilere ait veriler, araştırmacı tarafından hazırlanmış bir anket ve öğretmenlik tutum ölçeğiyle(MÖTÖ) elde edilmiştir. Bu araştırma ile M-10 ve M-11 sınıfı öğrencilerinin düşünceleri doğrultusunda, ders programlarının içerik, öğretmen ve saat yeterlilikleri, fiziksel mekan koşulları, sosyal faaliyet yeterlilikleri gibi boyutlar açısından değerlendirilmesi ve bu değerlendirme kapsamında öğrencilerin düşünceleri ile çeşitli bağımsız değişkenler arasında bağıntıların olup olmadığının sınanması amaçlanmıştır. Aynı şekilde, öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının tespit edilmesi, bu tutumlarla çeşitli bağımsız değişkenler arasında bağıntıların olup olmadığının sınanması araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Bu genel amaçlar doğrultusunda belirtilen boyutlar altında elde edilen sonuçlar şunlardır: öğrencilerin düşüncelerine göre, orkestra ve koro dersi içerikleri yeterli, müziksel işitme-okuma, piyano, çalgı, geleneksel ve çağdaş Türk müziği derslerinin içeriği az yeterli, müzik tarihi ve müziksel yaratma derslerinin içerikleri ise yetersiz bulunmuştur.Öğrencilerin düşüncelerine göre, orkestra, koro ve çalgı derslerinin öğretmenleri yeterli, müziksel işitme-okuma, piyano, müziksel yaratma, geleneksel ve çağdaş Türk müziği dersi öğretmenleri az yeterli, müzik tarihi dersi öğretmeni ise yetersiz bulunmuştur. öğrencilerin düşüncelerine göre, koro, müzik tarihi ve geleneksel ve çağdaş Türk müziği ders saatleri az yeterli, müziksel işitme-okuma, piyano, çalgı, orkestra ve müziksel yaratma ders saatleri yetersiz bulunmuştur. Öğrencilerin düşüncelerine göre, ders sınıflarının ve çalışma odalarının sayısı yeterli bulunmuştur. Öğrencilerin düşüncelerine göre, ders sınıflarının, çalışma odalarının ve kantin donanımları az yeterli, yemekhane ve konser salonu donanımları ise yetersiz bulunmuştur. Öğrencilerin düşüncelerine göre, müzik alanındaki faaliyetleri bildirme etkinliği yeterli, diğer AGSL'lerle konser etkinlikleri düzenleme ve müzik dışı sanatsal etkinlikleri bildirme az yeterli, müzisyenlerle konser ve söyleşi etkinlikleri düzenleme faaliyeti ise yetersiz bulunmuştur. Öğrencilerin müzik öğretmenliğine yönelik tutumlarının orta tutumda olduğu tespit edilmiştir, öğrencilerin öğretmenlik tutumları, cinsiyetlerine, devam ettikleri sınıflara ve anadal çalgılarına göre değişmemektedir.