Economic integration and tax revenues in the EU and Turkey from a fiscal federalism perspective


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Kazım Okan Erol

Danışman: BAŞAK TANINMIŞ YÜCEMEMİŞ

Özet:

Bu tezde Mali Federalizm Teorisi Çerçevesinde Avrupa ekonomik bütünleşmesi mali ve vergisel boyutları dikkate alınarak açıklanmaktadır. Vergilendirme, mali federalizm teorisinin incelediği bir alt başlık olmakla birlikte AB mali yönetişiminin ve dolayısıyla İstikrar ve Büyüme Paktı ve Avrupa İstikrar Mekanizması gibi yeni mali uyum politikalarının önemli bir parçasını oluşturmaktadır. AB üyesi ülkelerin ve Türkiye'nin vergi sistemleri incelendiğinde çok farklı vergi yapılarının Avrupa tek pazarı içinde var olduğu, ekonomik bütünleşme ile vergilendirme arasındaki kısa dönemli ilişki dikkate alındığında vergi gelirlerinin ekonomik dalgalanmalar karşısında etkilendiği ve bu etkinin AB’nin mali yönetişimini yakından etkilediği anlaşılmaktadır. Ekonomik bütünleşmeye ek olarak mali federalizmin ölçütlerinden mali merkezileşme derecelerinin de vergi gelirleri üzerinde etkili olduğu görülmektedir. Vergi gelirlerinin ekonomik belirleyicilerinin tahmini yapıldıktan sonra emek ve sermaye üzerindeki vergi yükleri Türkiye için hesaplanmış ve uzun dönemde vergi yüklerinin ekonomik bütünleşmeden farklı yönlerde etkilendiği saptanmıştır. AB üyesi ülkelerinde çok farklı vergi sistemlerinin mevcut olması özellikle sermaye üzerinden vergi rekabetinin 2004 sonrası üye olan ülkeler arasında daha yoğun yaşanması, AB içinde asimetrik mali yapıların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Özellikle GIIPS ülkelerinin vergi gelirleri kriz dönemlerinde ciddi şekilde azalmış, borçlanma maliyetlerine ek olarak vergi sistemleri de otomatik istikrarlandırıcı görevini yerine getirememiştir. Diğer yandan AB, mali birlik kapsamında kendi bütçe gelirlerini oluşturmayı amaçlamaktadır. AB'nin oluşturacağı mali bütçenin gelir kaynakları daha istikrarlı olan çevre vergilerine ve ortak kurumlar vergisi matrahına dayanmalıdır. Aksi takdirde kriz dönemlerinde azalan vergi gelirleri AB'nin zaten düşük olan mali kapasitesini daha da düşürecek ve müdahale imkânını azaltacaktır. -------------------- In this thesis, European economic integration is explained with fiscal dimensions within the framework of the theory of fiscal federalism. The basic premise of the theory of fiscal federalism is the idea that the necessity of more cooperation about taxation in economic and monetary unions. It also includes important inferences for the European Union (EU) in terms of fiscal governance. Fiscal federalism theory, under the headings of public expenditure and taxation theory, were examined to establish a strong financial structure within the EU and well functioning European and Monetary Union (EMU) needs a EU wide taxation plan. EU's fiscal governance is explained by adapting the new fiscal policies such as the mechanism of the Stability and Growth Pack (SGP) and the European Stability Mechanism (ESM) also by taking into account taxation dimension. This thesis also reviews the tax structures of member states and Turkey, the short-term relationship between taxation and economic integration will be analyzed with a panel data model. In addition to economic integration, indirect taxation and centralization as a fiscal federalism criteria have significant impacts on tax revenues. Especially GIIPS countries' tax revenues decreased severely after the financial crisis. Within the scope of fiscal union, EU tries to create its own budget and resources. EU's own budget resources should be based on direct taxation such as common corporate tax base. Otherwise, decreasing indirect tax revenues in times of financial crisis will reduce fiscal capacity of EU and also chance of intervention.