Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Almanca
Öğrenci: Nalan Nalcı Zırtıloğlu
Danışman: METİN SAĞMANLI
Özet:Pazar yeni bir ürün talep ettiğinde veya şirketin mevcut ürünü müşteri isteklerini karşılamakta zorlandığında, şirketin yeni bir ürün üretme vakti gelmiştir. Aksi taktirde bu durumu değerlendirmek isteyen rakip durumdaki şirketler yeni bir ürün tasarlayacak ve pazardan daha büyük bir pay kapmaya çalışacaklardır. “Türk-Alman ortaklı bir şirketin örnek alındığı ürün projesinde verimliliğin arttırılmasında maliyet muhasebesinin rolü” isimli tezde şirketin bu tip bir karar aldığında en başta bir proje grubu kurması gerektiği ve ürünü bir proje yardımı ile yürütmesinin faydaları anlatılmıştır. Projenin ana etmenleri tarif edilmiş, ürün projesinin planlama, yürütme ve sonuç kısımları anlatılmıştır. Bir projenin başarıya ulaşması için zaman, maliyet ve kaynak kriterlerinin hiç birinden taviz vermeden, ortalama bir değer tutturmak çok önemlidir. Proje başlangıçında belirlenen hedeflerin tutturulup tutturulamadığı proje süresince sürekli denetlenir. Projenin başlangıçında yeni üretilecek ürüne hedef bir maliyet konur. Ürünün hedef maliyetten ne kadar uzakta olduğu maliyet muhasebesi yardımı ile sürekli kontrol edilir. Örnek olarak gösterilen şirkette ürün hedeflenen maliyete uzak bir konumda ise iki çeşit önlem yöntemi uygulamaktadır. Bunlar Yerlileştirme ve Maliyetleri Optimizasyon Programıdır. Yerlileştirme ile üründe kullanılacak olan ithal parçalardan hangilerinin yurt içi bir şirketten alınabileceği araştırılır. Maliyetleri Optimizasyon Programında ise maliyetleri düsürmek için aracı oluşturan hangi parçada nasıl değişiklikler yapılabilir bunlar incelenir. Maliyetleri Optimizasyon Programına örnekler; bir parçayı daha ucuz bir malzemeden üretmek, parçayı daha basit bir konstrüksiyona dönüştürerek montaj zamanını azaltmak ve böylelikle işçilik maliyetini düsürmek vb. gibi önlemlerdir. Kullanılan bu önlemler yardımı ile Projenin maliyet hedefini tutturduğu gözlemlenmiş ve Proje başarılı bir şekilde sonuçlanmıştır. ZUSAMMENFASSUNG Es ist die richtige Zeit für eine Firma, ein neues Produkt zu herstellen, wenn der Markt nach einem neuen Produkt fragt oder das vorhandene Produkt die Kundenwünsche nicht erfüllen kann. Ansonsten die Mitbewerber, die diesen Zustand ausnutzen wollen, werden ein neues Produkt konstruieren und sich bemühen, deren Anteil im Markt zu erhöhen. In der Masterarbeit “Die Rolle der Kosten- und Leistungsrechnung zur Effizienzsteigerung bei dem Produktprojekt eines Unternehmens dargestellt am Beispiel eines Deutsch-Türkisches Industrieunternehmens” sind die Notwendigkeit der Gründung einer Projektgruppe und die Vorteile der Durchführung eines Projektes im Rahmen der Entscheidung für ein neues Produkt erklärt worden. Die Hauptelemente des Projekts sind definiert und die Planung, Durchführung und das Ende des Produktprojekts sind aufgeklärt worden. Es ist sehr wichtig bei dem Erfolg eines Projekts, eine optimale Lösung zu finden, im Rahmen der Kriterien Termin, Kosten und Ressourcen. Die Abweichung der definierten Ziele wird während des Projekts ständig kontrolliert. Am Anfang des Projekts die Zielkosten des neu zu herstellende Produkts festgestellt. Mit Hilfe der Kosten- und Leistungsrechnung wird die Abweichung des Produkts von den Zielkosten kontinuierlich kontrolliert. In dem als Beispiel gegebenen Betrieb werden zwei Methoden als Massnahme durchgeführt, wenn das Produkt von den Zielkosten abweicht. Die sind Industrialisierung und Kostenoptimierungsprogramm. Es wird mit Industrialisierung nachgeforscht, welche an das Fahrzeug zu montierende Importteile lokal geliefert werden können. Kostenoptimierungsprogramm untersucht die potentialen Änderungen in den das Fahrzeug bildenden Teilen, um die Kosten zu reduzieren. Durch Ergriffen dieser Massnahmen ist es festgestellt worden, dass das Projekt die Zielkosten erreicht und erfolgreich endet.