ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL YILDIZ

Danışman: İsmet Arıcı

Özet:

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE

SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

 

Ortaokul öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlayan bu araştırma, betimsel bir araştırma modelinde kurgulanmış ve tarama araştırması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 389 çocuk oluşturmaktadır.  Araştırmada Öğrenci Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Beceri Düzeyi Ölçeği ve Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin toplanma aşamasında “Öğrenci Kişisel Bilgi Formu”, “Müzik Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” ve “Çocuklar İçin Sosyal Beceri Ölçeği” nin uygulanabilmesi için Ağrı Valiliği ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden gerekli izinler alınarak ve araştırma kapsamındaki okullara gidilerek uygulanmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi sürecinin ilk aşamasında veri toplama araçlarından elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılmış ve SPSS 22 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon tekniği, bağımsız t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Varyans analizi sonucunda farkın anlamlı çıkması halinde bu farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla post hoc testlerden Games Howell ve Bonferroni  testinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması ile Sosyal Beceri Ölçeği toplam puan ortalaması arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05). Yaş ile Müzik Dersine Yönelik Tutum ölçeği ve Sosyal Beceri Ölçeği toplam puan ortalaması arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05). Bu veriler doğrultusunda öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumları arttıkça aynı zamanda sosyal beceri düzeylerinin de arttığı görülmektedir. İnsanlar herhangi bir toplulukta enstrümanla müzik icra ederek ya da korolarda şarkı söyleyerek müzik yapabilmenin meydana getirdiği sosyal bir bağlılığın içinde bulunmuş olurlar. Müziğin bu etkisi, başkaları ile sosyal aktivite ve etkileşimlerle öğrenilebilen özellikteki davranışları barındıran sosyal becerileri desteklemektedir. Çocukların müzik dersine ilişkin tutumları arttıkça sosyal beceri düzeylerinin de arttığı da görüldüğünden, sosyal beceriyi geliştirmeye katkı sağlamak amacıyla çocukların müziğe olan ilgi ve tutumlarını arttırmak, müziği sevdirmek amacıyla çeşitli müziksel etkinlikler planlanıp uygulanabilir. Müziğin duygusal hassaslığı arttırması, özellikle dezavantajlı çocukların sınıf içerisindeki sosyal etkileşimi, becerisi, uyumu ve özgüvenlerini arttırması ve kişilik gelişimlerine pozitif katkılar sağlaması sebebiyle; okul müfredat programlarındaki müzik ders saatlerinin arttırılması yararlı olacaktır.

 

Anahtar Kelimeler: Müzik, Öğrenci, Sosyal Beceri, Tutum