Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İSMAİL YILDIZ
Danışman: İsmet Arıcı
Özet:
ORTAOKUL
ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE
SOSYAL BECERİ
DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Ortaokul
öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumları ile sosyal beceri düzeyleri
arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlayan bu araştırma, betimsel bir
araştırma modelinde kurgulanmış ve tarama araştırması olarak tasarlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 389 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada Öğrenci Kişisel Bilgi Formu,
Sosyal Beceri Düzeyi Ölçeği ve Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin toplanma aşamasında “Öğrenci
Kişisel Bilgi Formu”, “Müzik Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” ve “Çocuklar İçin
Sosyal Beceri Ölçeği” nin uygulanabilmesi için Ağrı Valiliği ve İl Milli Eğitim
Müdürlüğü'nden gerekli izinler alınarak ve araştırma kapsamındaki okullara
gidilerek uygulanmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi sürecinin ilk
aşamasında veri toplama araçlarından elde edilen veriler bilgisayar ortamına
aktarılmış ve SPSS 22 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Pearson Momentler
Çarpımı Korelasyon tekniği, bağımsız t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi
kullanılmıştır. Varyans analizi sonucunda farkın anlamlı çıkması halinde bu
farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla post hoc testlerden Games
Howell ve Bonferroni testinden
yararlanılmıştır. Öğrencilerin Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması ile Sosyal Beceri Ölçeği toplam puan ortalaması arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki
bulunmuştur (p<0.05). Yaş ile Müzik Dersine Yönelik Tutum ölçeği ve Sosyal Beceri Ölçeği toplam
puan ortalaması arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05).
Bu veriler doğrultusunda öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumları arttıkça
aynı zamanda sosyal beceri düzeylerinin de arttığı görülmektedir. İnsanlar herhangi
bir toplulukta enstrümanla müzik icra ederek ya da korolarda şarkı söyleyerek
müzik yapabilmenin meydana getirdiği sosyal bir bağlılığın içinde bulunmuş
olurlar. Müziğin bu etkisi, başkaları ile sosyal aktivite ve etkileşimlerle
öğrenilebilen özellikteki davranışları barındıran sosyal becerileri
desteklemektedir. Çocukların
müzik dersine ilişkin tutumları arttıkça sosyal beceri düzeylerinin de arttığı
da görüldüğünden, sosyal beceriyi geliştirmeye katkı sağlamak amacıyla çocukların
müziğe olan ilgi ve tutumlarını arttırmak, müziği sevdirmek amacıyla çeşitli
müziksel etkinlikler planlanıp uygulanabilir. Müziğin
duygusal hassaslığı arttırması, özellikle dezavantajlı çocukların sınıf içerisindeki
sosyal etkileşimi, becerisi, uyumu ve özgüvenlerini arttırması ve kişilik
gelişimlerine pozitif katkılar sağlaması sebebiyle; okul müfredat programlarındaki
müzik ders saatlerinin arttırılması yararlı olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Müzik, Öğrenci, Sosyal Beceri, Tutum