Marka deneyiminin marka sevgisi ve marka güveni üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zehra Yardım

Danışman: MEHMET TIĞLI

Özet:

Günümüzde tüketicilerin beklentileri, bir ürün veya hizmetin fonksiyonel faydasının yanında deneyim yaşamak, bir sınıfa ait olmak, duygusal tatmin elde etmek gibi daha soyut özellikler taşımaktadır. Markaların uzun vadede tüketici bağlılığı yaratması için deneyim oldukça önemlidir. Bu çalışmada da marka deneyiminin marka sevgisi ve marka güveni üzerindeki etkisi incelenmiştir. Online (çevrimiçi) anket yöntemi ile ZARA ve H&M markalarının kullanıcılarına ulaşılmıştır. Yapılan faktör analizi verilerine göre katılımcıların marka deneyimini; duygusal ve düşünsel deneyim, duyusal deneyim ve davranışsal deneyim olmak üzere üç boyutta algıladıkları görülmüştür. Çalışmada regresyon analizi ile marka deneyiminin hem marka sevgisi hem de marka güveni üzerinde doğrudan etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte katılımcıların marka sevgisi ve marka güveni algılarının da birbirlerini yüksek sayılabilecek derecede etkileyen konular olduğu görülmüştür. -------------------- Today, the expectations of consumers, besides the functional benefits of a product or service, have more abstract features such as experience, belonging to a class, and obtaining emotional satisfaction. Experience is essential for brands to create consumer loyalty in the long run. In this study, the effect of brand experience on brand love and brand trust is investigated. Consumer of ZARA and H&M brands have been reached by online survey method. According to factor analysis data, it was seen that the participants perceived the brand experience as emotional and intellectual experience, sensorial experience and behavioral experience. In the study, it was concluded that the brand experience has a direct effect on both brand love and brand trust by regression analysis. Furthermore, it was also seen that the perceptions of the brand's love and brand trust issues are highly influenceable on each other.