Yapılandırmacı yaklaşımla tasarlanan gerçekçi matematik öğretiminin erişi öğrenme kalıcılığı ve öğrenci görüşleri üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SABİHA ÖZER

Danışman: Sibel Cengizhan

Özet:

Bu araştırmada 7. Sınıf ‘Yüzdeler ve Faiz’ konusunun öğretiminde, yapılandırmacı yaklaşımla tasarlanan gerçekçi matematik öğretiminin, erişi, öğrenme kalıcılığı ve öğrenci görüşleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde, İstanbul ili Pendik ilçesinde yer alan Elka Ortaokulunda bulunan 52 yedinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma modeldedir. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında gerçek deneme modellerinden, ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırma sürecinde deney grubuna yapılandırmacı yaklaşımla tasarlanan gerçekçi matematik eğitimi ile öğretim gerçekleştirilirken, konrol grubuna MEB’in vermis olduğu kitaplarda yer alan etkinlikler ile öğretim gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin başarılarını ölçmek adına araştırmacı tarafından 30 soruluk yüzdeler faiz başarı testi oluşturulmuştur. Hazırlanan bu testin kapsam geçerliği sağlandıktan sonra, güvenilirliğini saptayabilmek için araştırmacı tarafından Elka Ortaokulundaki 8. Sınıfta eğitim gören daha önce bu dersi almış olan 100 kişilik pilot bir gruba uygulanmıştır. Akademik başarı testinin güvenirliğini belirleyebilmek için madde analizi yapılmış, madde analizlerinin sonuçlarına göre ayırt ediciliği düşük dört soru testten çıkartılarak 26 soruluk akademik başarı testi hazırlanmıştır. Hazırlanan başarı testi deney ve kontrol gruplarına uygulama öncesi öntest, uygulama sonrasında sontest ve 3 ay sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencileri ile uygulamalardan sonra yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda deney ve kontrol gruplarının sontest ve kalıcılık testleri Mann Whitney U testi ile değerlendirilmiştir. Deney grubuna uygulanan yapılandırmacı yaklaşım temelinde tasarlanan gerçekçi matematik öğretiminin akademik başarı ve öğrenme kalıcılığını artırdığı, öğrencilerin derse karşı düşüncelerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- In this research, we have analyzed the effect of realistic mathematics education that is consistent with the constructivist approach, on learning level, permanent learning and student opinion, in teaching 7th grade “interest and percentages”. The research has been carried out with 52 7th grade students from Elka Secondary School in Pendik, İstanbul, in second semester of 2016-2017 Education Year. The research is based on a mixed model which uses qualitative and quantitative research methods together. As true experimental designs, pretest- posttest control group method has been used to collect quantitative data for the research. During the period of research, the experimental group has received realistic mathematics education that is consistent with the constructivist approach while the control group has received an education based on the activities from the book that The Ministry of National Education has provided. A 30- question achievement test on interest and percentages has been created with the purpose of measuring student achievement. After the content validity of the test has been ensured, we have applied the test to 8th grade pilot group. This group consists of 100 students who have taken this course before at Elka Secondary School. According to the results of item analysis, we have taken out 4 questions which have low level of distinctiveness and Aa26- question academic achievement test has been prepared to determine the reliability of academic achievement test. The final achievement test has been applied to experimental and control groups as a pretest before the application, a posttest after the application and a permanence test after three months. Additionally, a semi-structured interview has been carried out with the experimental group students after the applications. At the end of the research, posttests and permanence tests of the experimental and control groups have been evaluated according to Mann Whitney U test. The result of the research is that realistic mathematics education that is consistent with the constructivist approach increases academic achievement and permanent learning, and it also affects student opinion towards the course in a positive direction.