Plastik sanatlarda Arkeolojik bulgular ve etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN AYDIN ÖZEN

Danışman: DEVABİL KARA

Özet:

Çalışmanın konusu, plastik sanatlarda arkeolojik bulgular ve etkileridir. Bu araştırmada birinci bölüm, arkeoloji biliminin tarihsel gelişimine ayrılmıştır. İkinci bölüm ise, arkeoloji kavramının plastik sanatlarla olan ilişkisi konu başlığıyla başlayıp, ardından arkeolog ve sanatçı karşılaştırması yapılmıştır.Yöntem ve teknik birlikteliğinin yanı sıra kavramsal karşılaştırdığım iki alanın birbirlerine yakın olan yönlerini ortaya koydum .Psikolojik ilintiyle bu iki alan Freud ve jung’un psikanaliz ve bilinçaltı kavramlarıyla yan yana getirilerek, benzer ilişkiyi kişinin yaşamsal izleri olan bilinçaltıyla ve onun sırlarıyla mukayese edilip sunulmuştur. Sanatçının yapıtını oluştururken ki seçtiği kavramlar ya da etkilendiği alanların plastik sanata dönüşmeden önceki sanatçının bilinçaltı izleri “bilinçaltı ve sanat” başlığı altında incelenmiştir. “Sanat ve toplumsal bilinçaltı” konu başlığı ile arkeoloji arasında günümüze kadar oluşan yansımaları, hem bu topraklarda yaşayan sanatçıları etkilenişleri, hem de kültürel zenginliğin ve kimliğin devamlılığı üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde, sanatçıların bilinçaltı çözümlemeleri gerçeküstücülük akımının plastik sanatçılar üzerinde yarattığı etkileşim ile arkeolog ve kurgu üzerine yakınlık kurulmuştur. Dördüncü bölüm, plastik bir değer olan arkeolojik bulgunun kullanılışıyla ilgilidir. Kavramsal derinliği günümüze kadar ulaşan ve türlü inançlar ile kendini biçimlendirmiş Kibele’nin varlığı bu bölümde anlatılmıştır. Beşinci ve son bölümde ise, plastik sanatlarda arkeolojik bulguları kullanan sanatçılar ve yapıtları yer almaktadır. Sanatçılar yapıtlarına konu ettikleri arkeoloji ve arkeolojik bulguları nasıl çözümledikleri, hangi psikolojik ilintinin ağırlıklı olarak bazı formlara yakınlık duydurttuğunu hem izleyen hem de üreten gözünden yansıtılmaya çalışılmıştır. The subject of this study is the archeological discoveries and their affects on plastic arts. The first part of this research is dedicated to the historical development of science of Archeology. The second part’s headline is “The Relation of Concept of Archeology with the Plastic Arts”, and then the concepts of being an archeologist and an artist are compared. I also put forward the similar aspects of these two fields which are compared conceptually along with the unity of approaches and techniques. “Subconcious and Art” section investigates the concepts that the artist chose while he/ she was creating his/her work or his/her subconcious before transforming the fields that he/she was influenced by into plastic arts. “Art and Social Subconcious” section investigates the reflections of archeology which are formed up to now, both the impressions of these artists who live in these lands, the cultural wealth and the continuity of identity. In the third and the developing part, subconcious analsis of artists are assimilated to the interactions that the surrealistic movement created on the plastic arts, the archeologists and the fiction. The fourth part is about the usage of arheological discovery which is a plastic value. This part explains the existence of Kybele whose conceptual deepness has reached up to now and who is put into a certain form with various believes. In the fifth and the last part the artists who use the archeological discoveries in plastic arts and their Works of art are explained. İt has been attempted to reflect from the point of view of the spectators and the creators how the artists analysed the archeology and the archeological discoveries that they used as a topic in their Works of art and which pshyhological relation predominantly causes inclination towards some forms.