Kurumsal sosyal sorumluluğun tüketicilerin satın alma niyeti ile ilişkisi üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİKE SEDA TÜRKMEN

Danışman: Serdar Pirtini

Özet:

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUĞUN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA NİYETİ İLE İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Günümüzde toplumsal konulara ve sorunlara karşı olan duyarlılık gün geçtikçe daha fazla artmaktadır. Bu da toplumun işletmelere bu yöndeki baskısını arttırarak işletmeleri toplumsal konulara daha çok dahil olmaya ve çözümler getirmeye sevketmektedir. Bu bağlamda yürütülen kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları ise hem topluma hem de bu çalışmaları yürüten şirketlere önemli katkılar sağlamaktadır. Araştırmada, Carroll’un (1991) ekonomik, yasal, etik ve hayırsever olarak dört boyuta indirgediği kurumsal sosyal sorumluluk kavramının tüketici satın alma niyetiyle olan ilişkisini incelemek amaçlanmıştır. Ayrıca kurumsal sosyal sorumluluğun hedef kitleye göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmakta amaçlanmıştır. Araştırmanın yan amacı olarak kurumsal sosyal sorumluluk kavramının tüketici satın alma niyetine olan etkisini de incelenmektir. Tezin birinci bölümünde sosyal pazarlama konusu, ikinci bölümünde kurumsal sosyal sorumluluk ve satın alma niyeti konusu literatürel olarak incelenmiştir. Üçüncü bölümdeki araştırma kısmında ise kurumsal sosyal sorumluluk ve satın alma niyeti konularının birbirleriyle olan ilişkisi yapılan yüz yüze anket yöntemiyle incelenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma kurumsal sosyal sorumluluk projeleri yürüten şirketlere bu projelerin tüketicilerin satın alma niyetiyle ne derece ilişkili olabileceği yönünde anlamlı fikirler verecektir. Anahtar Kelimeler : Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Sosyal Pazarlama, Satın Alma Niyeti ABSTRACT A RESEARCH ON CORPORATE SOCİAL RESPONSİBİLİTY RELATED TO THE CONSUMERS PURCHASE İNTENTİON Today, we can see that, sensitivity towards social issues and problems are increasing day by day. This increases the social pressure in this direction on businesses, dispatch them to get more involved and propose solutions in social issues. In this context, carried out corporate social responsibility activities provide significant contributions to both society as well as to companies performing such activities. The aim of this study was to examine the related to the between consumer purchase intention and corporate social responsibility which was reduced to four dimensions by Carroll (1991): economic, legal, ethical and philanthropic. The other aim of this study was to examine the effect of the corporate social responsibility of purchase intention. In the first part of the thesis, social marketing has been investigated. In the second part, a literature review of the corporate social responsibility and purchase intention has been performed. In the research section in the third part, the relationship between corporate social responsibility and purchase intention has been investigated through face-to-face survey methodology. In conclusion, this study will provide meaningful ideas to companies which perform corporate social responsibility projects, is related to the what extent these projects that with consumer purchase intention. Key Words : Corporate Social Responsibility, Social Marketing, Purchase Intention