Rekabet avantajı açısından tedarik zinciri dayanıklılığı, tedarik zinciri bütünleşmesi ve yeşil pazarlama yönelimi ilişkileri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇINAR ÖZKAN

Danışman: Serdar Pirtini

Özet:

Değişen rekabet şartları, rekabet avantajı sağlamayı zor bir süreç haline getirmiştir. Aynı tedarik zinciri üzerinde yer alan tüm şirketler birbirinin başarısını etkilemektedir ve yeşil pazarlama anlayışı tüketicileri ürünü satın almaya iten bir faktör haline geldiğinden, rekabet avantajı, tedarik zincirinin yapısından ve yeşil pazarlama anlayışından etkilenir hale gelmiştir. Yeşil pazarlama yönelimi kavramı böylelikle yeşil pazarlama kavramının yerini almıştır. Tedarik zinciri ile ilgili en önemli değişkenler de tedarik zinciri bütünleşmesi ve tedarik zinciri dayanıklılığıdır. Bu çalışmanın temel amacı tedarik zinciri bütünleşmesi, yeşil pazarlama yönelimi, tedarik zinciri dayanıklılığı değişkenlerinin rekabet avantajı değişkeni ile aralarındaki ilişkileri incelemektir. Ayrıca değişkenlerin sadece rekabet avantajı ile ilişkisi değil aynı zamanda kendi aralarındaki ilişkiler de incelenmiştir. Çalışmanın birinci ve ikinci kısmında ilgili kavramlar ve aralarındaki ilişkiler açıklanmıştır. Lojistik sektöründe faaliyet gösteren şirketlerden veri toplamak amacıyla şirketler hakkında yeterli bilgiye sahip olan ortak, sahip veya üst düzey yönetici ile irtibata geçilmiştir. Toplanan veriler analiz edilmiştir. Analizler için SPSS programı kullanılmıştır. Çalışmanın üçüncü kısmında gerçekleştirilen analizler ve sonuçları yazılmıştır. Sonrasında analizlerin sonucu değerlendirilmiş ve tartışılmıştır. -------------------- Changing conditions of competition, made the process of providing competitive advantage more difficult. As all the companies taking place at the same supply chain influence the success of each other and green marketing understanding became a factor that makes the customers buying the product, competitive advantage became getting affected by the structure of supply chain and understanding of green marketing. Thus green marketing orientation replaced the concept of green marketing. The most important variables related to supply chain are supply chain integration and supply chain resilience. The main objective of this study is surveying the relationships between variables of supply chain integration, green marketing orientation, supply chain resilience and the competitive advantage. In the first and second part of this thesis, these concepts and the interrelationships between each other are elucidated. Aiming to collect data from the companies operating in logistics industry, the shareholders, owners and managers who have adequate knowledge about their company are connected. The collected data is analysed. SPSS program is used to perform the analyses. In the third part of the study thr performed analyses and their results are written. Aftermath the results of the analyses are evaluated and discussed.