Avatar Influencerların Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Nişantaşı Üniversitesi, Lı̇sansüstü Eğı̇tı̇m Enstı̇tüsü, Halkla İlişkiler ve Reklam, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cansel Acar

Danışman: Hüseyin Ekizler

Özet:

Sosyal medya kullanımının hayatın her alanına nüfus etmesiyle pazarlama alanı da büyük değişimler yaşamaktadır. Sosyal medya fenomenleri olan influencerların verdikleri tavsiyeler ile aldıkları etkileşimler sonucunda influencer pazarlaması oldukça popüler bir pazarlama alanı haline gelmiştir. Teknolojik gelişmelerle beraber bu kavram da çok hızlı değişim yaşamaktadır. Metaverse kavramının hayatımıza girmesiyle beraber influencer pazarlaması da yeni bir ivme kazanmış, klasik influencerlar’a ek olarak “avatar” influencerlar ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı günümüzde ve önümüzdeki dönemlerde Türkiye için avatar influencerların satın almaya etkilerinin araştırılmasıdır. Çalışma kapsamında, online anket formuna araştırma modelinde yer alan kavramlara ek olarak, bu çalışma için özel olarak hazırlanmış avatar influencerların tanıtıldığı video linki de dahil edilmiştir. Bu doğrultuda veriler sosyal medya platformları (Telegram, Instagram, LinkedIn) ve kütüphane, okul gibi kurumlara gidilerek birebir olarak 644 kişiden toplanmıştır. Filtreleme soruları ile aktif influencer takip eden 390 katılımcının verisi analize dahil edilmiştir. Analiz sonucunda avatar influencerın -uzmanlık, benzerlik ve çekicilik- olarak belirlenen özelliklerinin hiçbirinin satın alma niyeti üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı bulunmuştur. Ancak influencera karşı tutumun satın alma niyetini olumlu etkilediği ve satın alma niyetinin de sadakat aracılığı ile WOM’u pozitif olarak etkilediği saptanmıştır.