Marka logosunun müşteri bağlılığına ve satın alma niyetine etkisi : hazır giyim sektöründe bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özün Şeyma Özlü

Danışman: AHMET BAŞCI

Özet:

İşletmelerin pazar performansını ve karlılığını etkileyen birçok faktör vardır. Bu faktörlerin başında müşteri memnuniyet ve müşteri sadakati gelemketedir. İşletmeler müşterileri memnun ederek sadık hale getirmesi güçlü markalar ile mümkündür. Müşterilerin bir markaya bağlılığı çeşitli faktörlerden etkilenmektedir. Bunlardan biri de marka logosudur. Bu çalışmanın amacı, marka logosunun müşteri bağlılığına ve satın alma niyetine etkisinin belirlenmesidir. Çalışmanın uygulandığı sektör hazır giyim sektörüdür. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak literatürde mevcut olan ölçekler kullanılmıştır. Nihai anket katılımcılara sunulmadan önce iki defa ön test yapılarak anlaşılmayan noktalar giderilmiştir. Araştırmada çevrimiçi anket yöntemi kullanılarak toplam 309 adet anket toplanmıştır. Araştırmada 7 adet etki hipotezi ileri sürülmüş ve tümü desteklenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre marka logosunun tasarımının müşteri bağlılığını ve satın alma niyetini; marka logosunun renginin müşteri bağlılığını ve satın alma niyetini; marka logosunun faydalarının müşteri bağlılığını ve satın alma niyetini etkilediği saptanmıştır. -------------------- There are many factors that affect the market performance and profitability of businesses. Customer satisfaction and customer loyalty are at the top of these factors. Businesses are able to make customers loyal by satisfying customers with strong brands. Customer loyalty to a brand is influenced by several factors. One of them is the brand logo. The aim of this study is to determine the effect of brand logo on customer loyalty and purchase intention. The sector in which the study is applied is the garment sector. In the study, scales which are available in the literature were used as data collection method. Before the final questionnaire was presented to the participants, two pre-tests were carried out to eliminate unclear points. A total of 309 questionnaires were collected using the online survey method. Seven effect hypotheses were proposed and all supported. According to the results of the research; it was found that the brand logo's design affects customer loyalty and purchase intention; the brand logo's colour was found to affect customer loyalty and purchase intention; brand logo's benefit was found to affect customer loyalty and purchase intention; and Customer loyalty was found to affect purchase intention.