Çift yakıtlı (dizel ve metanol) bir dizel motorda püskürtme avansının performans ve emisyonlara etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT İLHAN

Danışman: Cenk Sayın

Özet:

ÇİFT YAKITLI (DİZEL VE METANOL) BİR DİZEL MOTORDA PÜSKÜRTME AVANSININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ İçten yanmalı motorlarda, yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarını en az düzeye indirme çabaları, çift yakıtla çalışan motorlar üzerine yapılan çalışmaların başlangıç noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışmada, %5-10-15 oranında metanol-dizel karışımları kullanılan tek silindirli, dört zamanlı, direk püskürtmeli bir dizel motorunda püskürtme avansının motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisi incelenmiştir. Deneysel çalışmada kullanılan test motorunun standart püskürtme başlangıcı değeri krank mili açısı (KMA) cinsinden 20° (Ü.Ö.N.’dan önce)’dir. Deneyler, yakıt pompasının motora bağlantı yerlerinde bulunan avans şimleri azaltılıp artırılarak 3 farklı avans değerinde (15°-20°-25°) ve dört farklı motor yükünde gerçekleştirilmiştir. Deneyler sabit devir (2200 d/d) ve değişken motor yüklerinde (5-10-15-20 Nm) gerçekleştirilmiştir. Faz ayrışmasını önlemek için yakıt tankının içine bir mikser monte edilmiştir. Deney sonuçlarına göre; motor yükü, püskürtme avansı ve karışım içersindeki metanol miktarının artması, özgül yakıt tüketimi ve NOx emisyonunu arttırmış, CO ve HC emisyonlarını ise azaltmıştır. Püskürtme avansının azaltılması ile özgül yakıt tüketimi, CO ve HC emisyonlarında artma, NOx emisyonlarında ise azalma olmuştur. ABSTRACT INFLUENCE OF INJECTION TIMING ON THE PERFORMANCE AND EMISSIONS OF A DIESEL ENGINE USING METHANOL BLENDED DIESEL FUEL The efforts to reduce the fuel consumption and exhaust emissions in the internal combustion engines is the starting point of the investigations on the engines working with dual fuels. In this study, influence of injection timing on the engine performance and exhaust emissions of a single cylinder, four stroke, naturally aspirated diesel engine has been experimentally investigated when using methanol blended diesel fuel from 0 to 15% with an increment of 5%. Standard injection timing of the test engine used in the experimental study is 20o before top dead center (BTDC) in terms of crank angle. Experiments were done in four different loads and three different values of advanced injection timing (15o, 20o, 25o) by changing advance shims which were located in the connection place between engine and fuel pump. Experiments were conducted at variable engine loads (5-10-15-20 Nm) and constant speed (2200 rpm). A mixer was mounted inside the fuel tank in order to prevent phase-separation. According to the experimental results, advancing the injection timing, increasing the engine load and methanol ratio in the mixture have caused to increase in the brake specific fuel consumption and NOx emissions and to decrease in the brake thermal efficiency, CO and HC emissions. With the retarded injection timing, while the brake specific fuel consumption, CO and HC emissions have increased, brake thermal efficiency and NOx emissions have diminished.