Pedagojik sanat eğitiminde yaratıcı dramanın etkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlem Ceylan

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

ÖZET Yaratıcı drama her yerde uygulanabilir ve her nerede uygulanırsa uygulansın bu bir öğrenme yöntemi, kendini ifade etmede bir araç olarak kabul edilir. Eğitimde yaratıcı dramanın amacı; bir düşüncenin, bir konunun doğaçlama, rol alma gibi tekniklerden yararlanarak, canlandırma yapılması ile öğrenmeyi sağlamaktır. Hayatın içinde yer alan yaratıcı drama yöntemi, görsel sanatlar dersinde de mutlaka uygulanmalıdır. Bu çalışmada Barok Dönemi’nin öğretilmesinde yaratıcı dramanın katkısının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma İstanbul ili Beşiktaş ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulda seçmeli resim dersi alan gönüllü 12 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Veriler, öğrenci ve araştırmacı günlükleri ile toplanmıştır. Ayrıca fotoğraf ve video kayıtları tutulmuştur. Araştırmaya katılan bu öğrenciler daha önceden herhangi bir sanat eğitimi almamış, Barok Dönemi hakkında herhangi bir bilgiye sahip olmayan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler nitel yöntemde kullanılan betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiş, ulaşılan bulgular kategorilere ayrılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucuna bakıldığında; yaratıcı drama ile eğlenerek öğrenmenin öğrenmeyi kolaylaştırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Yaratıcı drama eğitimdeki hedeflere ulaşabilmek adına motive edici bir yöntem olmuştur. Ayrıca araştırma esnasında içe dönük ve dışa dönük öğrenciler birlikte hareket ettiklerinden, bu durum içe dönük öğrencileri cesaretlendirmiş, sosyalleştirmiş ve özgüvenlerinin artmasını sağlamıştır. Öğrenciler yaratıcı drama ile işlenen dersin çok eğlenceli olduğunu, yaratıcı dramanın diğer derslerde de kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. -------------------- ABSTRACT Creative drama can be applied everywhere, and wherever it is applied, this method of learning is considered a means of self-expression. The aim of creative drama in education; is to provide learning with the use of techniques such as improvisation and role-playing. The method in life should be applied in the course of visual arts. In this study, it is aimed to determine the contribution of creative drama in the teaching of Baroque Period. The study was carried out on 12 students who took elective courses in a secondary school affiliated with the Ministry of National Education in Beşiktaş, İstanbul. The data was collected from the student and the researcher's diaries. In addition photos and video recordings were kept. The students who participated in the research consisted of students who did not have any art education and who did not have any knowledge about the Baroque Period. The data obtained from the research was analyzed by descriptive analysis technique used in the qualitative method, and the findings were divided into categories. According to the results of the study; it was concluded that learning with creative drama facilitated learning. Creative drama has been a motivating method for achieving goals in education. Furthermore, since the introverted and extroverted students act together during the research, it has encouraged and socialized introverted students, and also increased their self-confidence. The students stated that the course, which is processed with creative drama, is very fun and that creative drama should be used in other courses.