Sanat Eğitiminde Soyutlama Eğilimi ve Görme Probleminin Üniversite Düzeyindeki Araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELİM SERDAR ORUÇ

Danışman: Hüseyin Avni Öztopcu

Özet:

Bu araştırmanın konusu olan, soyutlama eğilimi ve görme problemi sanat eğitiminin de temel problemleri arasında yer almaktadır. Özünü somut gerçeklerde arayan bir sanat anlayışının kısıtlılığı karşısında, soyutlama basamaklarının görme alanında geliştirilmesi, sanat eğitimi ve bir eylem olarak sanatın kendisini zenginleştirecek niteliktedir. Bu araştırmanın temel problemleri şu sorulara yanıt aranmıştır: 1. Sanat eğitiminde görme nasıl başarılır, görmeyi etkileyen unsurlar nelerdir? 2. Sanat alanında özgün bir üslup oluşturabilmek, bireyleşebilmek için soyutlama kabiliyeti gerekmekte midir? 3. Sanat eğitiminde görmeyi başarabilmek için, tasvirin ötesinde bir öz arayışı gerekli midir? 4. Doğa ve insan ilişkisinin; sanat eylemi ve sanat eğitiminde nasıl bir önemi vardır? Sanat alanında soyutlama ve görmeyi başarabilmek için, doğa-insan ilişkisi kurulmalı mıdır? 5. Sanat eğitiminde; görmeyi başarabilmek açısından desen etütleriyle doğa araştırmalarının önemi nedir? 6.Soyutlama eğilimi ve görme alanının geliştirilmesi sadece sanat eğitiminde mi geçerli olmalıdır? Bu olguların, insanın diğer başarılarıyla olan ilişkisi nedir? -------------------- Abstraction tendency and vision problem, which is the subject of this research, are among the main problems of art education. In the face of the limitation of an understanding of art that seeks its essence in concrete realities, the development of abstraction steps in the field of vision is enriched by art education and art itself. The main problems of this research were sought to answer the following questions: 1. How is vision achieved in art education? What are the factors that affect vision? 2. Is it necessary to have an abstraction ability to create an individual style in the field of art and to become individual? 3. Is it necessary to seek a self beyond the description in order to be able to see it in art education? 4. The relationship between nature and human; What is the importance of art action and art education? Should the nature-human relationship be established in order to achieve abstraction and vision in the field of art? 5. In art education; What is the importance of nature studies with pattern studies in order to achieve vision? 6.Is the abstraction tendency and the development of the visual field only valid in art education? What is the relationship between these phenomena and other human successes?