Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıp Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Albena GAYEF
Danışman: Mehmet Ali Gülpınar
Özet:
Motivasyonel yönelimler ve zor durumlarda sergilenen metabilişsel adaptasyonlar, öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen önemli faktörlerden ikisidir. Sağlık bilimlerinde eğitim alan doktora öğrencilerinin motivasyonel yönelimleri, metabilişsel adaptasyonları ve akademik başarıları arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla 139 öğrenciyle yürütülen bu araştırmada, Archer’ın Sağlık Profesyonelleri için Modifiye Motivasyon Ölçeği ile Pozitif Metabiliş ve Pozitif Meta-Duygular Ölçeği ve akademik başarı için performans değerlendirme formları kullanılmıştır. Çalışmada performansa yönelik hedef yönelimleri düşük-orta ve yüksek olan öğrencilerin dağılımları birbirine yakın bulunurken, öğrenmeye yönelik hedef yönelimi yüksek ve akademik yabancılaşma düzeyi düşük-orta olanların oranlarının yüksek olduğu görülmüştür. Yine öğrencilerin çoğunluğunun metabilişsel öğrenme stratejilerini kullanma ve içsel kontrol düzeyleri yüksek, dışsal kontrol düzeyleri düşük-orta bulunmuştur. Doktora öğrencilerinin metabilişsel adaptasyon düzeylerinin yüksek çıktığı bu çalışmada, takıntılı davranışları ve duyguları ortadan kaldırmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerinin performansa yönelik hedef yönelimi, akademik yabancılaşma ve yüzeysel öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine göre; kendi duygu ve düşüncelerini ipucu olarak kullanma, ani reaksiyonu kısıtlama, problem çözmeye yönelik akıl yürütme ile esnek, gerçekleştirilebilir hedefler hiyerarşisi oluşturmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerinin, akademik yabancılaşma, metabilişsel öğrenme stratejilerini kullanma ve içsel kontrol düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuştur (p<0.05). Ders ve tez aşamasındaki öğrencilerin akademik başarılarının metabilişsel öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine ve esnek ve gerçekleştirilebilir hedefler hiyerarşisi oluşturmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı görülmüş (p<0.05) ve sonuç olarak doktora öğrencilerinin akademik başarıları üzerinde motivasyonel yönelimlerden metabilişsel öğrenme stratejilerinin, metabilişsel adaptasyonlardan esnek ve gerçekleştirilebilir hedefler hiyerarşisi oluşturmanın ön plana çıkan iki değişken olduğu ortaya çıkmıştır.