Resim iş eğitimi bölümü öğrencilerinin ilişkisel sanat çalışmalarına karşı tutumlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Artüz

Eş Danışman: TAYFUN AKKAYA, Tayfun Akkaya

Özet:

ÖZET Bu araştırmada, resim-iş eğitimi bölümü öğrencilerinin ilişkisel sanat çalışmalarına karşı tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada öncelikle çağın getirisi olan bireyselleşme ve bu süreci yaşayan toplumun; kültürel etkileşim alanını sanat üzerinden ele alarak, bu alanın değişmesine sebep olan günümüz sanatını ve sanat olgusunu anlayabilmek adına çağdaş sanat tanımı incelenerek başlanmıştır. Bu bağlamda değişen sanat pratikleri ve toplumsal sanat normları ele alınmıştır. Nicolas Bourriaud ‘un ilişkisel estetik kuramını çıkış noktası olarak ele alan bu tez, ilişkisel olarak eser üreten sanatçıların eserlerini inceleyerek, yakın geçmişte farklılaşan sanat olgusunu anlamaya çalışmıştır. İzleyicinin sanat eserine katılımcı olarak katkı sağlayarak eseri tamamlaması ve bunu yaparken sanatçıyla işbirliği halinde olması ne kadar 1990’lı yıllarda kendini bir kuram altında toplamış olsa da bu sanat pratiğinin en erken 1950’li yıllarda kendini gösterdiği görülmüştür. Bu yüzden ilişkisel sanat pratiği, 1950’li yıllardan başlayarak günümüz sanatına kadar olan dönemden eser seçkisi yapılarak yansıtılmaya çalışılmıştır. Sosyal etkileşimli bir diyalog kurucu olan ilişkisel sanat, eserlere malzeme olan ve insanları çevreleyen nesneler yerine, insanları birebir sanat nesnesi yerine koyarak sanat aracılığı ile insanlar arasındaki iletişimi sorgulayan yeni bir bakış açısı oluşturmuştur. Sanattaki bu yeniliklerin sanat eğitimine yansıması, özellikle de mesleğe hazırlık sürecinde olan üniversite öğrencilerinin, bilgi düzeylerinde yer alması nitelikli ve yenilikçi bir sanatçı-öğretmen olmaları açısından önemli görülmüştür. Bu araştırmada, nitel araştırma tekniği kullanılarak, araştırma için hazırlanan anket soruları Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Ana Bilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği bölümünde okuyan öğrenciler üzerinde uygulanmıştır. Bu anket aracılığıyla, öğrencilerin ilişkisel sanat hakkındaki bilgi düzeyleri analiz edilmeye ve bu konuya bakış açıları öğrenilmeye çalışılmıştır. Sürekli gelişmekte ve değişmekte olan sanatın yaşadığı bu değişime, öğrenciler tarafından önem verilip verilmediği araştırılmıştır. Araştırmanın 229 öğrenciye uygulanması yoluyla, bir analiz araştırma çalışması olmasına önem verilmiştir. -------------------- ABSTRACT This study aims to analyze the levels of knowledge in relation to the effect of relational arts on Painting-Applied Art Students’ attitude toward art. It couches the sphere of cultural interaction in term of arts in today’s society going through individualization process. As a corollary, the opening part looks into the definition of contemporary art so as to understand both today’s art and artistic phenomenon, which has ushered in a change in the sphere of cultural interaction. It delves into changing artistic practices and social artistic norms in this context. Taking departure from Nicolas Bourriaud’s theory of relational aesthetics, this thesis tries to comprehend the recently changing phenomenon of art through an analysis of artworks by a number of painters producing relational art. Despite the fact that the audience’s contributing to and completing artwork in collaboration with the artist found itself a theoretical expression in the ‘90s, the artistic practice itself goes back as early as to ‘50s. Therefore, we work on a selection of artworks from ‘the 50s onwards. Relational art, a socially interactive dialogue maker, has created a new perspective that directly treats and positions people as objects of art and questions the communication among them by means of art, instead of concentrating on people surrounded by series of objects. We consider the reflection of these artistic innovations in art education highly important. Especially their contribution to the knowledge level of university students who are in the process of preparing for the profession is key to their training as qualified and innovative artist-teachers. In this study, we created a research questionnaire based on qualitative method and applied it to students studying at the Department of Art Education, Faculty of Fine Arts of Marmara University. We tried to analyze the students’ level of knowledge about relational art as well as their artistic perspectives with the aid of this questionnaire. Through our research, we questioned whether the students attach importance to the recent change in the constantly developing field of arts. The study was conducted with 229 students. Moreover, we emphasized that it should be an analytical research.