SOSYAL MEDYADA DEZENFORMASYON, MANİPÜLASYON VE PROPAGANDA ETKİSİ: ZEYTİN DALI HAREKATI ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAKUP TOKTAY

Danışman: ALİ MURAT KIRIK

Özet:

İnternet teknolojisinin ortaya çıkışı ve gelişimi beraberinde köklü değişiklikleri getirmiştir. Ancak asıl devrim niteliğindeki değişim ve dönüşüm sosyal ağların oluşumuna zemin hazırlayan Web 2,0 etkileĢimli internet ile başlamışr. Hayatımızın her alanını kuşatan sosyal ağlar, kavramların ve gerçeğin yeniden inşasına zemin hazırlamıştır. Sosyal medyanın sunmuĢ olduğu imkanlar, kullanıcı sayılarını ve beraberinde ağların popülaritesini arttırmıĢ, bireylerin sosyal medya platformlarını cazip bir araç olarak görmesiyle de insanın olduğu her medyumda politikacıların, gazetecilerin, reklamcıların, tarikatların, terör örgütlerinin sosyal platformlarda olma zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Sanal aleme hükümetler, devlet adamları ve politikacılar kadar terör örgütleri de ilgi duymaktadır. Terör örgütleri için yeni medyanın ucuz ve hızlı olması, sansür ve sınırlamaya karĢı esnek olması bu alanın teröristler tarafından istismarını kolaylaştırmıştır. Bu çalışma, Türk Silahlı Kuvvetleri ve Özgür Suriye Ordusu‟nun müşterek düzenlediği Zeytin Dalı Harekatı‟na yönelik terör örgütü PKK/YPG ve sempatizanlarının sosyal medyadaki dezenformasyon, manipülasyon ve propaganda uygulamaları, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ve daha çağdaş bir araştırma yöntemi olan netnografi kullanılarak ortaya çıkarılmakta ve örgütün sosyal medya algı yönetimi stratejisi ve teknikleri örnekler eşliğinde açıklamaktadır. -------------------- The emergence and development of internet technology brought along fundamental changes. However, the actual revolutionary change and transformation started with the Web 2.0 interactive internet that paved the way for the formation of social networks. Social networks surrounding all around our lives paved the way for the reconstruction of concepts and reality. The opportunities offered by the social media increased the number of users and the popularity of networks as well, and it revealed the necessity of politicians, journalists, advertisers, sects and terrorist organizations to be on social platforms in every medium with human in the sense that people perceive social media platforms as an attractive instrument. Terrorist organizations are also interested in cyber world as well as governments, officials and politicians. The fact that the new media is cheap and fast for terrorist organizations and that it is flexible against censorship and limitation facilitated the exploitation of this area by terrorists. This study reveals the disinformation, manipulation and propaganda practices of the terrorist organization PKK/YPG and its sympathizers in the social media against the Olive Branch Operation performed jointly by the Turkish Armed Forces and the Free Syrian Army by using content analysis among qualitative research methods and netnography, a more contemporary research method, and represents the perception management strategy and techniques of the organization in the social media.